NASA akan menghantar ‘Dragonfly’ drone ke dunia asing

Cadangan quadcopter untuk mengkaji kemungkinan habitat bulan terbesar Saturnus, Titan.

 

PENJELASAN: Bulan terbesar Saturnus, Titan, adalah calon yang menjanjikan kehidupan luar angkasa. NASA mungkin menghantar drone “Dragonfly” untuk meneroka permukaan Titan.

 

MENGHANTAR DRON “DRAGONFLY” UNTUK DUNIA ALIEN

Dengan lautan yang luas dan sungai dan tasik yang dipenuhi metana, Titan merupakan calon utama untuk mencari kehidupan luar angkasa. Walaupun pengetahuan tentang bulan terbesar Saturnus berkembang dengan pesat berkat misi Cassini yang kini tidak berfungsi, persoalan sama ada Titan adalah rumah kepada bentuk kehidupan primitif yang masih menjadi misteri. Sekarang, pemilihan Titan baru-baru ini oleh TASA sebagai kemungkinan untuk diterokai lebih jauh di bawah misi New Frontiers seterusnya menunjukkan mereka mungkin mahu lebih banyak jawapan. Dipilih dari 12 bidang yang kemungkinan, NASA memilih quad-copter yang dikenali sebagai “Dragonfly” sebagai salah satu daripada dua finalis untuk misi hampir bilion dolar berikutnya. Drone “Dragonfly”, seperti namanya, akan bergerak di antara permukaan Titan yang berlainan untuk mengkaji landskap bulan dan sebagainya.

 

Pencabar lain adalah misi untuk komet 67P / Churyumov-Gerasimenko, di mana seorang lander akan mengambil sekeping nukleus komet dan mengembalikannya ke Bumi untuk melanjutkan kajian.

 

Drone plutonium yang berkuasa akan inovstif antara pengukuran pada permukaan bulan dan terbang dari satu tapak ke tempat lain, perjalanan puluhan hingga ratusan kilometer dengan setiap penerbangan.

 

PENEROKAAN LUAR ANGKASA

Elizabeth Turtle, penyiasat utama Dragonfly dari Laboratorium Fizik Gunaan Universiti Johns Hopkins, memberitahu HUB, “Titan adalah dunia lautan yang menarik. Ia adalah satu-satunya bulan dalam sistem solar dengan suasana padat, cuaca, awan, hujan, dan tasik dan lautan cecair-dan cecair itu adalah etana dan metana. Terdapat banyak sains dan penemuan yang hebat untuk dilakukan di Titan. “Semasa teleconference NASA pada 20 Disember 2017, Turtle berkata Dragonfly dijangka mendarat di Titan pada tahun 2034.

 

Berkaitan

7 Sains dan Teknologi Berita Terunggul Daripada 2017

Ramai saintis telah membandingkan keadaan di permukaan Titan dengan keadaan yang mungkin wujud pada awal Bumi. Malah, NASA menyatakan bahawa, “Dalam banyak aspek, bulan terbesar Saturnus, Titan, adalah salah satu dunia yang paling seperti Bumi yang kita dapati sehingga kini.” Jadi walaupun kehidupan tidak pernah ditemui di Titan sendiri, ia mungkin tempat yang sesuai untuk meneroka bagaimana kehidupan berlaku di Bumi.

 

“NASA Mempertimbangkan Menghantar” Dragonfly “Drone ke Dunia Alien” pada asalnya diterbitkan oleh Futurism, LLC pada 26 Disember 2017 oleh Chelsea Gohd. Hak Cipta 2017. Futurism, LLC. Hak cipta terpelihara.

 

 

 

15 Rumah Paling Mahal di Dunia

  1. PROMISED LAND, MONTECITO, CALIFORNIA ($88M)

Properti seluas 42 ekar ini dimiliki oleh Ratu Media, Oprah Winfrey. Bukan sahaja Tanah Dijanjikan di Montecito mempunyai tasik buatan sendiri, ia juga mempunyai teater dalaman dan luaran

 

  1. MAISON DE L’AMITIE, PALM BEACH, FLA. ($95M)

Berharga $ 94 juta, harta tanah lautan ini tidak hanya mempunyai ballroom besar tetapi juga konservatori. Harta sawit mewah ini pada asalnya dimiliki oleh Donald Trump tetapi kemudian dibeli oleh hartawan Rusia untuk sejumlah $ 95 juta.

 

  1. SILICON VALLEY MANSION, LOS ALTOS HILLS, CALIFORNIA ($100M)

Jutawan Rusia Yuri Milner, yang mempunyai nilai bersih $ 1B, membeli rumah bernilai $ 100 juta di AS. Ia mempunyai kolam di dalam dan di luar dan paviliun tenis. Walaupun membuat salah satu pembelian terbesar untuk satu rumah di Amerika, kediaman utama hartawan ini masih di Moscow dengan isteri dan anak perempuannya.

11. FURTHER LANE DE MENIL, EAST HAMPTON, N.Y. ($103M)

Lane de Menil lagi  harta seluas 40 ekar yang dibeli oleh jutawan Ron Baron dari Adelaide de Menil dan Edmund Carpenter.

 

  1. MOUNTAIN HOME ROAD, WOODSIDE, CALIFORNIA ($117.5M)

Dimiliki oleh Masayoshi Son, estate $ 117.5 ini bahkan dapat dianggap sebagai komunitas kecil dengan bangunannya sendiri untuk retret, perpustakaan terpisah, dan tentu saja, kolam renang dan lapangan tenis.

  1. XANADU 2.0, SEATTLE, WASHINGTON ($120.5M)

Rumah mewah ini dilengkapi dengan teknologi canggih yang dimiliki oleh lelaki terkaya di dunia Bill Gates. Kabin besar ini dibina dalam tempoh 7 tahun. Ia mempunyai kemudahan seperti 2,500 kaki persegi dan kolam renang dalaman 60 kaki.

  1. BLOSSOM ESTATE, PALM BEACH, FLORIDA ($130M)

Estet mewah yang dimiliki oleh Ken Griffins pastinya merupakan rumah yang sempurna untuk berehat dan meremajakan. Ia mempunyai gelanggang tenis dan, tentu saja, doknya sendiri

  1. BROKEN O RANCH, AUGUSTA ($132.5M)

Nilai rumah berjuta-juta dolar ini hanyalah anggaran kerana harga sebenarnya dilindungi oleh undang-undang negeri. Walau bagaimanapun, ciri-cirinya termasuk banyak kandang kuda dan kawasan tanah yang cukup besar untuk memenuhi agregat 4,500 lembu.

  1. ELLISON ESTATE, WOODSIDE, CALIFORNIA ($200M)

Dinamakan oleh pemilik jutawan dan pengasas Oracle, Larry Ellison, harta pusaka ini diilhamkan oleh Jepun dengan tasik buatan sendiri dan kemudahannya seperti rumah mandi dan rumah teh. Harta itu mempunyai sepuluh bangunan secara keseluruhan.

  1. ONE HYDE PARK, LONDON, U.K. ($221M)

One Hyde Park dikenali sebagai salah satu pangsapuri paling mewah dan mahal. Ia mempunyai kemudahan rekreasi seperti banyak bilik relaksasi, studio senaman dan bilik hiburan

  1. KENSINGTON PALACE GARDENS, LONDON, U.K. ($222M)

Rumah mewah ini dimiliki oleh Tamara, anak perempuan Formula Satu, jutawan Bernie Ecclestone. Ciri-ciri yang menakjubkan di dalam rumah termasuk kemudahan seperti lorong boling, kelab malam dan juga tab mandi yang terbuat dari kristal Amazon.

  1. VILLA LEOPOLDA, VILLEFRANCHE-SUR-MER, FRANCE ($750M)

Rumah ini, dinamakan sempena Raja Leopold II dari Belgium, dikenali sebagai vila Perancis yang paling mahal dan terbesar di dunia. Ia dibina di atas tanah seluas 20 ekar dan menyediakan pemandangan Laut Mediterranean yang mempesonakan.

  1. ANTILLA, MUMBAI, INDIA ($1B)

Mukesh Ambani, salah seorang ahli perniagaan terkaya di India meletakkan gedung pencakar langitnya sendiri, yang dia bayar $ 1 bilion untuk dibina. Rumah ini mempunyai “lantai kesihatan”, enam tingkat tempat letak kereta bawah tanah, dan beberapa helipad. Ia sangat besar sehingga memerlukan kakitangan 600 untuk menjaga rumah dalam bentuk teratas

1. BUCKINGHAM PALACE ($1.55B)

Rumah paling mahal di dunia tidak lain adalah Istana Buckingham, kediaman Queen Elizabeth II. Istana ini dibina pada tahun 1703, mempunyai sejumlah 775 bilik, 52 bilik tidur, 78 bilik mandi, 19 bilik negeri, dan 280 bilik untuk pejabat dan bilik kakitangan – struktur besar yang dibina hanya untuk royalti!

 

 

 

JANGAN LUPA SIMPAN SYILING DALAM FREEZER – UNCLE CHAN

Bro,
.
.
Harini Uncle Chan pesan kat aku, kalau nak tinggalkan rumah lama-lama, jangan lupa simpan syiling dalam freezer.
.
.
Ape kena orang tua ni kasi pesanan pelik camni. Boleh kasi syiling tu beranak ke? Simpan lah duit syiling dalam tabung, tu pesan yang selalu aku dengar.
.
.
Benda ni mudah tapi sangat penting. Ramai orang tak buat sebab tak tau.
.
.
Kalau U tinggal rumah lama-lama, U tak tau kan kalau ada gangguan bekalan elektrik kat rumah? Kalau ada, U tak tau kan berapa lama sebelum elektrik sambung balik?
.
.
Saya tak kisah sangat pun Uncle, takde siapa dalam rumah tu pun. TV, kipas lampu semua tu memang dah OFF.
.
.
Young man (terasa muda kejap), ayam, ikan, daging dalam u punya freezer tu macam mana? Nuggets, sosej dan daging burger untuk anak U macam mana?
.
.
Kalau terputus 2 – 3 jam OK lg. Kalau TNB rasa nak biar 2 – 3 hari? Kalau seminggu?
.
.
Kalau semua tu dah defrost dan dibiarkan terlalu lama, ia akan mula rosak. Lepas elektrik sambung semula, freezer U akan bekukan balik semua tu. Mungkin ada yang sudah rosak dan U tak perasan.
.
.
Betul jugak. Kalau tak perasan rasa macam ok je lagi (beku lagi kot), masak buat kari lepas tu makan. Memang ke hospital la lepas tu. Silap-silap boleh mati.
.
.
Lepas tu masak sosej yang dah rosak tu kasi anak makan. Aduhh..
.
.
Tapi apa kaitan syiling tu?
.
.
Ini tips untuk agak berapa lama freezer tu OFF. U perlu;
.
Syiling
.
Gelas plastik yang lut sinar
.
Air
.
.
Mula-mula u isi air dalam gelas plastik tu 3/4 penuh dan letak dalam freezer. Biar jadi ais.
.
Lepas tu letak syiling atas ais tu.
.
.
Setiap kali balik rumah lepas cuti panjang, check syiling dalam gelas tu.
.
.
Kalau syiling tu masih diatas, bermakna mungkin tiada gangguan elektrik. Bagus!
.
.
Tapi kalau syiling tu di lantai gelas, bermakna ais tu dah pernah cair sepenuhnya. Mungkin terdapat gangguan elektrik yang lama.
.
.
Buang je lah semua bahan makanan atau minuman yang kemungkinan besar sudah rosak. Good indicator to check all your food supply inside your freezer. Jangan ambil mudah, pilih jalan yang paling selamat.
.
.
Terima kasih Uncle Chan Kui Peng – wise old man.
.
.
#teorikehidupanmanusia

Syor nisbah 2 guru 1 kelas – NUTP

KUALA LUMPUR: Pemansuhan pengasingan kelas mengikut tahap penguasaan akademik murid bakal merencatkan proses pengajaran jika tiada penambahbaikan beberapa aspek pembelajaran dalam tempoh setahun.

Presiden Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan Malaysia (NUTP), Kamarozaman Abd Razak, berkata perubahan sedemikian sepatutnya disusuli peruntukan dua guru dalam satu kelas, selaras transformasi pembelajaran abad ke-21 yang ingin dilaksanakan kerajaan.

Katanya, peningkatan tenaga kerja, iaitu pembantu guru berupaya meningkatkan kualiti pembelajaran dengan memberi penekanan tambahan kepada murid yang mempunyai aspek kecerdasan berbeza.

“Kita sudah minta perkara ini (tambahan nisbah antara guru dan kelas) sejak 20 tahun lalu, tetapi Kementerian Pendidikan kata ia tidak dapat dilaksanakan berikutan kekangan kewangan.

“Transformasi pendidikan hanya akan berjaya jika kita berupaya merungkai kekangan. Jangan biarkan Dasar Pendidikan Negara sekadar maju di atas kertas, namun aspek pelaksanaan di lapangan lain ceritanya.

“Usaha kementerian untuk memansuhkan pengasingan kelas langkah baik, cuma ia harus disusuli dengan penambahbaikan beberapa aspek bagi menjamin keberkesanan dan kualiti pembelajaran,” katanya ketika dihubungi BH, sebentar tadi.

Kementerian Pendidikan, semalam mengarahkan pemansuhan pengasingan kelas mengikut tahap penguasaan akademik murid, menjelang 2019, selaras Pelaporan Pentaksiran Sekolah Rendah (PPSR) yang mula dilaksanakan tahun ini.

Susulan kekangan kewangan, Kamarozaman berkata, penyelesaian alternatif yang boleh dilakukan kementerian adalah mengurangkan saiz kelas dengan mengehadkan bilangan murid seramai 30 orang seperti dilakukan negara maju.

Beliau berkata, matlamat pelaksanaan itu masih sama, iaitu meningkatkan kadar tumpuan guru terhadap murid sepanjang proses pembelajaran, selain mengenal pasti kelompok yang memerlukan penekanan tambahan.

“Pelajar mempunyai lapan tahap kecerdasan berbeza, justeru tumpuan yang perlu diberikan guru juga berlainan mengikut penguasaan mereka bagi mengelakkan mereka tercicir dalam aspek pembelajaran.

“Kalau dulu, masalah seperti ini berupaya diatasi menerusi pengasingan kelas, namun sekarang guru terpaksa mengubah cara pengajaran dan tumpuan terhadap murid dengan tahap penguasaan akademik berbeza apabila mereka dicampurkan,” katanya.

Selain itu, Kamarozaman menyifatkan pemberhentian pelaksanaan sekolah kawalan adalah langkah tepat dalam usaha kerajaan mengurangkan peningkatan bebanan kos sara hidup.

Katanya, ibu bapa kini tidak perlu memperuntukkan belanja tambahan terhadap kos pengangkutan dan sara hidup anak mereka apabila terpaksa mendapatkan pendidikan di institusi yang jauh dari rumah kerana tidak layak masuk ke sekolah kawalan.

“Keputusan ini sangat tepat kerana ia berupaya mengurangkan penghijrahan yang memerlukan ibu bapa terpaksa menanggung kos tambahan, selain menimbulkan beberapa isu sampingan seperti pengurusan waktu dan aspek pemantauan,” katanya.

 

Ibu rayu pulangkan Adam

BANDAR SERI JEMPOL: Seorang wanita Thailand mendakwa anak lelakinya yang berusia empat tahun, dilarikan bekas pekerja restoran ibunya yang juga penduduk tempatan, sejak hampir dua tahun lalu.

Alice Jarong, 28, yang berasal dari Pattani, mendakwa terlalu merindui anak keduanya itu, Alif Hiransumton atau nama panggilannya Adam, yang kali terakhir ditemui akhir tahun 2015, ketika membawa kanak-kanak itu bercuti di Bangkok.

Mengimbas kehilangan anaknya itu, Alice mendakwa, wanita tempatan berusia 40-an itu bekerja di restoran milik ibunya di bandar ini pada 2014, sebelum ini amat rapat dengan keluarga mereka.

“Adam dibawa ke Jempol ketika berusia tujuh bulan kerana saya membantu ibu menguruskan restorannya, tiga tahun lalu. Wanita itu kelihatan amat sayangkan anak saya dan kerap membawanya pulang ke rumah selepas habis bekerja.

“Pada awal tahun 2015, saya terpaksa pulang ke Pattani kerana anak sulung mula bersekolah dan meninggalkan Adam di bawah jagaan ibu. Ketika itu, wanita berkenaan meminta kebenaran untuk menjaganya dan kami mengizinkan kerana dia membawa anak saya ke restoran setiap hari.

“Bagaimanapun keadaan berubah apabila ibu saya memberitahu hasrat menutup perniagaannya, menyebabkan wanita terbabit menghilangkan diri bersama anak saya pada April tahun lalu,” katanya ketika ditemui di sini, hari ini.

Alice mendakwa, pelbagai usaha dilakukannya untuk mengesan wanita itu termasuk membuat hebahan menerusi Facebook serta mengunjungi rumah keluarganya di Gurun, Kedah, namun gagal.

Katanya, beliau tidak membuat laporan polis sebelum ini kerana tidak mahu wanita itu ditangkap dan dipenjarakan.

Dakwanya, dengan bantuan seorang kenalan Facebook, dia akhirnya memperoleh nombor telefon wanita itu dan berjaya menghubunginya Khamis lalu sebelum merayu supaya anaknya dikembalikan.

“Dia berjanji memulangkan anak saya di sini pada Sabtu lalu, namun tidak berbuat demikian, malah menutup talian telefonnya. Berikutan itu, saya membuat laporan polis di Balai Polis Gurun, semalam, dan Balai Polis Bandar Seri Jempol (awal pagi tadi),” dakwanya.

Alice merayu orang ramai yang mempunyai maklumat mengenai Adam atau wanita terbabit yang dipercayai masih berada di sekitar daerah ini, supaya menghubunginya menerusi telefon 017-410 0539 atau 016-444 8103.

Ketua Polis Daerah Jempol, Superintendan Muhd Nur Hishamuddin Hashim, mengesahkan menerima laporan warga Thailand terbabit dan sedang menjalankan siasatan lanjut terhadap kes itu.

 

‘UMUR 23 TAHUN BOLEH BELI RUMAH BERHARGA HAMPIR RM400K DENGAN BASIC RM1,000?’

Asas nak membeli rumah? Buat simpanan dan berjimat cermat. Itulah yang dilakukan oleh anak muda ini. Biarkan gaji basic RM1,000, namun keinginannya untuk membeli rumah menjadi matlamat utama. Dia sanggup menahan nafsu dari berbelanja.

Selepas beberapa bulan, akhirnya dia berjaya membeli sebuah rumah untuk didiami bersama ibunya. Alhamdulillah. Inilah cara yang betul jika ingin membeli rumah, bukannya menggunakan jalan pintas yang akhirnya memakan diri di kemudian hari. Semoga bermanfaat!

UMUR 23 tahun boleh beli rumah berharga hampir RM400,000 dengan basic RM1,000 sahaja. Ini adalah thread.

Rumah atau kereta? Kalau korang rasa sudah mampu nak ada komitmen beli rumah, jangan beli kereta kerana kereta adalah liabiliti, bukan aset.

Buat apa membazir RM100,000 beli keret a kalau enam bulan akan datang, nilai kereta itu hanya RM80,000. Rugi. Dari beli kereta, baik beli rumah.

Rumah lelong around RM100,000 pun ada pada zaman sekarang. Mungkin selepas dua tahun kemudian, harga rumah dah jadi RM100,000+.

Macam mana nak mula beli rumah? Cuba cari harga rumah yang anda nak beli. Simpan sekurang-kurangnya 10% dari harga rumah itu sebelum proceed beli. Jimat tahan sikit hawa nafsu.

Setahun simpan duit. Kalau kerja korang ada over time atau allowances, buat kaw-kaw selama empat hingga enam bulan untuk dapat payslip yang cantik untuk loan korang.

Gaji tu kalau boleh simpan 65%. Guna gaji untuk tambang pergi kerja dan makan sahaja. Yang lain tahan dulu untuk enam bulan sahaja.

Bila simpanan dalam akaun bank kau dah ada macam gunung semut dan payslip pun cantik, dah boleh cuba merisik rumah yang kau suka.

Kalau nak permohonan pinjaman bank diluluskan dengan mudah, cuba dengan Hong Leong Islamic atau Bank Muamalat sebab diorang kira overtime dan allowances kau. Bank lain, tengok basic.

Kalau ada rezeki, inshaAllah permohonan pinjaman bank kau lulus. Janji niat kau betul, nak beli rumah untuk parents kau. Bukan untuk ‘pp’. Haha.


Kalau kau boleh buat part time atau side income yang bagus, jangan takut untuk beli rumah di waktu umur masih muda.

Mulai hari ini, kalau ada niat nak beli kereta Honda dengan zero downpayment itu, lupakan dulu. Itu semua pelaburan atas angin. Simpan duit itu lagi setahun untuk beli rumah.

Untuk aku, gaji basic RM1,000 saja, allowences and commission yang buat setiap bulan mencecah RM5,000. Even baru kerja 11 bulan, every month simpan RM3,500.

Sumber: Kitswagger

‘Baru nak minum, baca Bismillah, tiba-tiba gelas pecah’ – Peniaga nyaris disihir rakan sendiri

Bila berniaga, berniagalah dengan jujur dan ikhlas. Bila perniagaan kurang menjadi, jangan merungut tiada rezeki atau menyalah orang lain yang kononnya menyebabkan kita tiada rezeki. Sebaik-baiknya, muhsabah diri dan perbetulkan kekurangan dan bertawakallah kepadaNya.
Jangan pula menjadi seperti kejadian yang baru berlaku pada wanita ini yang hampir menjadi mangsa sihir rakan niaganya yang tidak bertanggungjawab. Sanggup individu yang tidak didedahkan namanya itu memberi air sihir kepada mangsa. Berhati-hatilah semua, jangan terlalu mudah percaya dan menerima pemberian orang.
AL KISAH BENAR yang berlaku pada 26 Disember 2017. Ada kawan sama ‘seller’ beri saya sejenis air minuman dan saya bawa pulang ke rumah. Rasa di hati tak nak minum sebab tak suka minuman itu. Tetapi mengenangkan orang dah ikhlas beri pada kita, saya pun minum sajalah.
Baru nak minum, baca Bismillah, tiba-tiba saja gelas pecah. Kejadian ini disaksikan oleh ahli keluarga lain yang berada di rumah pada ketika itu. Bunyi gelas pecah itu seperti bunyi letupan mercun A-Bom.
Tudiaa! Tak sangka hati ‘kau’ busuk macam ni. Patutlah hati ini rasa lain macam saja bila nak minum air itu.
Kepada anda semua, nak berkawan boleh tetapi rapat jangan sesekali. Dan sediakan payung sebelum hujan. Bila berkecimpung dalam dunia perniagaan ini, haruslah berhati-hati dan buat pelindung diri kita sendiri. Jangan ditanya siapa seller itu, malas nak sebut nama dan jadikan isu.
Kepada pelaku yang buat onar ini, cukuplah sampai di sini saja kita berkawan. Kau tahu siapa kau yang aku maksudkan.
Tangan saya masih terasa sakit dan kemerah-merahan akibat kesan gelas meletup dek air yang diberi individu berkenaan.
Sumber: Nona Sarawak

Penguatkuasaan Peratus Ketelusan Cahaya (VLT) Cermin Gelap Kenderaan Bermula Awal Tahun 2018

26 Dis – Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) melalui laman Facebook rasminya telah memuat naik gambar Peratus Ketelusan Cahaya (VLT) bagi Penggunaan Cermin Gelap yang akan berkuat kuasa bermula 1 Januari 2018.

Peratusan Ketelusan Cahaya bagi penggunaan cermin gelap adalah seperti berikut:

1) Cermin depan – 70%
2) Cermin sisi (pemandu) – 50%
3) Cermin sisi (belakang) – 30%
4) Cermin belakang – 30%

Pemilik atau pemandu kenderaan yang tidak mematuhi kaedah ini akan dikenakan denda:

1) Tidak melebihi RM 500.00 atau penjara tidak melebihi 2 minggu untuk kesalahan pertama
2) Tidak melebihi RM 1000.00 atau penjara tidak melebihi satu bulan atau kedua-duanya           sekali bagi kesalahan berikutnya.

 

Sumber: JPJ

 

 

 

Amaran ribut petir di beberapa negeri

KUALA LUMPUR: Jabatan Meteorologi Malaysia (MetMalaysia) mengeluarkan amaran ribut petir di perairan Perak, Terengganu, Pahang, Johor Timur, Sarawak.

Keadaan ini boleh menyebabkan angin kencang hingga 50 kilometer sejam (km/j) dan laut bergelora dengan ombak mencapai ketinggian hingga 3.5 meter.

Kawasan tumpuan bagi ribut petir, hujan lebat dan angin kencang di sekitar Perak adalah daerah Kerian, Larut, Matang dan Selama; Kuala Kangsar, Kinta, Kampar, Manjung, Perak Tengah, Muallim dan Batang Padang.

Di Pahang pula adalah daerah Cameron Highlands, Lipis, Raub, Bentong, Temerloh, Pekan dan Kuantan.

Di Kelantan, daerah Lojing manakala di Terengganu, daerah Dungun dan Kemaman juga mengalami ribut petir berserta angin kencang.

 

Usia enam bulan, 400,000 pengikut

KUALA LUMPUR: Pada usia enam bulan, anak aktor Shaheizy Sam, iaitu Syeriv Samheizy sudah bergelar Instafamous, apabila meraih hampir 400,000 pengikut.

Putera kesayangan Sam dan isterinya, Syatilla Melvin ini pantas menambat hati netizen dengan keletah dan wajah comel dalam akaun bergambar dan video Instagram.

Tidak hairanlah, akaun Instagram @syerivsamheizy mengumpul peminat baharu yang mahu mengikuti perkembangan dan kehidupan hariannya.

Syeriv pantas meraih populariti sama seperti anak selebriti, antaranya Yusuf Iskandar, Aaisyah Dhia Rana, Lara Alana dan Noah Ismail Wong.

Bertanya Sam mengenai tumpuan netizen terhadap anaknya itu, bintang Pinjamkan Hatiku itu memberitahu, perkara itu bukanlah masalah besar, malah tidak menghalang jika Syeriv mengikuti jejak sebagai insan seni.

“Istilah terlalu terdedah atau ‘over exposed’ itu bersifat subjektif. Mungkin dilahirkan dalam keluarga seni, mahu atau tidak, anak saya perlu melaluinya.

“Saya lihat semua ini memudahkan dia jika mahu memilih kerjaya dalam dunia komersial. Saya restu jika dia nak jadi apa sekalipun apabila besar nanti, termasuklah artis.

“Cuma saya akan mengajarnya, nak jadi apa sekalipun, tak boleh main-main. Kena fokus dan betul-betul. Kita tak tahu, nanti zamannya apabila sudah besar akan jadi lain dan barangkali, lebih mencabar daripada apa yang dilalui saya dan ibunya,” katanya yang sedang rancak melunaskan baki penggambaran filem Polis Evo 2 ketika ini.

Tambah Sam, kewujudan Instagram untuk Syeriv itu sebenarnya lebih kepada menjadikan akaun media sosial itu diari yang memaparkan setiap rutin harian si kecil.

“Kalau ada yang lihat saya buat Instagram untuk anak itu secara langsung mendedahkan dirinya kepada dunia komersial, mungkin hanya persepsi. Tapi, sebab pertama saya wujudkan akaun itu untuk mendokumentasi perjalanan hidupnya dari kecil hingga dewasa.

“Saya akan gembira kalau ibu bapa saya sendiri buat benda yang sama. Tapi, zaman dulu macam mana pula. Secara tak langsung, apa yang dikongsi di laman itu menjadi bukti kepada anak bagaimana kami menjaganya. Ia boleh jadi rangsangan kepadanya apabila besar nanti menjaga ibu bapanya pula.

“Memandangkan dia anak selebriti, jadi apa yang dimuat naik barangkali akan difikir bersifat komersial,” katanya.