Cara Apply Rumah Mesra Rakyat 1Malaysia (RMR1M) Cantik & Simple! Sangat Murah, Hanya RM45,000

Rumah Mesra Rakyat 1 Malaysia menjadi rebutan ramai selepas pengumuman dibuat serta terbuka kepada orang ramai yang berpendapatan rendah seperti keluarga miskin, petani dan nelayan atau mereka yang tiada tempat tinggal tetap atau tiada rumah akan tetapi mempunyai tanah untuk membuat permohonan. Walau bagaimanapun, mungkin masih ada yang belum tahu syarat dan cara memohon rumah mesra rakyat tersebut.

Program Rumah Mesra Rakyat 1Malaysia dikendalikan oleh pihak Syarikat Perumahan Negara (SPNB) Mesra Sdn Bhd dengan tujuan untuk membantu rakyat agar dapat membina rumah sendiri dengan lebih baik serta selesa mengikut syarat yang telah ditetapkan.

Menerusi program menarik ini terdapat dua kategori yang telah ditawarkan oleh SPNB dengan rumah-rumah yang sangat cantik dan selesa iaitu:

1. Rumah Mesra Rakyat 1Malaysia (RMR1M)
2. Rumah Mesra Rakyat Plus (RMRPLUS)

Harga – RM65K
Subsidi kerajaan – RM20K
Yang perlu dibayar – RM45K
Kalau buat pinjaman atau loan 20 tahun – RM150 sahaja setiap bulan
Cara Memohon Rumah Mesra Rakyat

Rumah mesra rakyatCara membuat permohonan Rumah Mesra Rakyat 1Malaysia.

1. Wajib ada tanah sendiri
2. Pergi SPNB
3. Ambil borang dan isi.
4. Apply kat SPNB dan buat pilihan rekabentuk rumah yang anda ingin seperti dipaparkan di laman web SPNB.

Syarat Permohonan Rumah Mesra Rakyat 1Malaysia

Warganegara Malaysia.

Berumur 18 hingga 65 tahun*.

Pendapatan kasar seisi rumah di antara RM750 sehingga RM3,000 sebulan.

Pemohon/Pasangan tidak mempunyai rumah sendiri atau mempunyai rumah yang usang/tidak sempurna.

Tanah/tapak cadangan mestilah bersesuaian dan bebas daripada gadaian/sekatan ke atasnya. Jika pemohon bukan tuan punya tanah, pemohon mestilah mendapat kebenaran daripada tuan punya tanah yang dicadangkan.

Keluasan tanah tidak kurang daripada 2,800 kps.

Tertakluk kepada peruntukan dan kelulusan pinjaman melalui SPNB.

* Bagi pemohon dari Semenanjung yang berumur melebihi 43 tahun, pemohon kedua yang berumur di antara 18-43 tahun diperlukan dan penjamin (sekiranya perlu) kecuali bagi Kawasan Pulau.

* Bagi pemohon dari Sabah, Sarawak dan Kawasan Pulau yang melebihi 41 tahun, pemohon kedua yang berumur di antara 18-41 tahun diperlukan dan penjamin (sekiranya perlu).

Kalau nak apply dan ingin membuat permohonan perumahan, anda boleh rujuk terus ke pihak SPNB melalui laman web rasmi di SPNB Mesra dan borang permohonan rumah mesra rakyat pula di RMR Online. Melalui portal tersebut anda juga boleh melihat contoh rumah terbaru yang ditawarkan serta harga bagi setiap rumah.

rumah mesra rakyat terbaruPaparan laman web SPNB.

Atau

Boleh Walk-In Ke Pejabat SPNB Di Negeri Anda

CAWANGAN SPNB
SPNB CAWANGAN PERLIS
No.10, Tingkat Atas, Jalan Dua,
Medan Sri Pulai,
01000 Kangar, Perlis.
Tel : 04-97688570 / 04-9768401

SPNB CAWANGAN KEDAH
No.28 & 29, Jalan Uj 2,
Taman Universiti Jaya, Semeling,
08100 Bedong, Kedah.Tel : 04-4500375 / 04-4500376

SPNB CAWANGAN PULAU PINANG
No 17 & 19, Jalan Limbungan Indah,
Taman Limbungan Indah,
12100 Butterworth, Pulau Pinang.Tel : 04-3322545 / 04-3323545

SPNB CAWANGAN PERAK
No.9 & 9a, Jalan Meru Bestari A6,
Medan Meru Bestari, Bandar Meru Raya,
30200 Ipoh, Perak.Tel : 05-5264188 / 05-5263876

SPNB CAWANGAN SELANGOR
Tingkat 8, Wisma PERKESO,
50400 Jalan Tun Razak,
Kuala Lumpur.MALAYSIA.Tel : 03-26185555 | SMS : 019-2104000

SPNB CAWANGAN NEGERI SEMBILAN
Lot 3518 & Lot 3519,
Lorong Lukut Makmur 1,
Taman Lukut Makmur,
71010 Port Dickson, Negeri Sembilan.Tel: 06-6516681 / 06-6516682

SPNB CAWANGAN MELAKA
No 76 & 78 Jalan Lp 2,
Taman Limbongan Permai,
75200 Melaka.Tel : 06-3369751 / 06-3369572

SPNB CAWANGAN JOHOR
Lot 6 & 7, Tingkat 13,
Menara Tabung Haji, Jalan Ayer Molek,
80000 Johor Bharu, Johor.Tel : 07-2259900 / 07-2259911

SPNB CAWANGAN PAHANG
No K2, Lot 4770 & Lot 4769,
Jalan Nusa Puteri Utama,
Taman Nusa Puteri,
26800 Rompin, Pahang.Tel : 09-4148555

SPNB CAWANGAN TERENGGANU
No. K-5, Ruang Niaga Semarak Felda,
Komplek Felda Wilayah Terengganu,
Mukim Kuala Nerus,
21060 Kuala Terengganu, Terengganu.Tel : 09-6660010 / 09-6660054

SPNB CAWANGAN KELANTAN
No. Pt2240, Taman Merbau Utama,
Batu Tinggi Bukit Merbau,
17910 Pasir Puteh, Kelantan.Tel : 09-7886546 / 09-7887545

SPNB CAWANGAN SARAWAK
Lot 13319, Sublot No 3,
Section 65 Ktld, Riveredge Commercial Centre,
Jalan Tun Abdul Rahman Yaakub,
93050, Kuching, Sarawak.Tel : 082-230032 / 082-240032

SPNB CAWANGAN SABAH
Lot S01, S02 & S03,
Vista Seri Melalin,
Jalan Kompleks Jkr Tuaran,
89208 Tuaran, Sabah.Tel : 088-791610 / 088-791612

Atau

Jumpa ADUN wakil rakyat yang terdapat di kawasan anda dan anda boleh minta borang untuk RMR ini.

Mungkin ramai yang belum tahu tentang perumahan Rumah Mesra Rakyat ini. Sila kongsikan kepada kawan-kawan atau sebarkan kepada mereka yang memerlukan kedian dan rumah untuk perlindungan.

permohonan rumah mesra rakyat online

bayaran bulanan

pinjaman perumahan rumah mesra rakyat

skim pinjaman rumah mesra rakyat

contoh rumah mesra rakyat terbaru

loan rumah

syarat permohonan

harga rumah

Semoga bermanfaat kepada semua rakyat Malaysia.

9 Hidangan Sarapan Telur Yang Mudah Dan Jimat Buat Anda

Seorang ibu yang ingin menyediakan bekal untuk suami atau anak-anak, hatta dirinya sendiri pun pasti memilih menu yang perlu masa singkat untuk disiapkan setiap pagi. Maka, telur boleh jadi salah satu bahan pilihan yang tepat memandangkan ia boleh dimasak dengan cepat, kos murah dan berkhasiat.

Berikut 9 cadangan hidangan dengan cara penyediaan yang ringkas dan pantas. Boleh siap dalam 30 minit sahaja.

1. Telur Dalam Mug

GAMBAR: FRUGAL HAUSFRAU

Pukul telur dengan garam dan serbuk lada hitam. Masukkan capsicum, keju dan sosej jika suka. Tuang ke dalam gelas dan masukkan ke dalam ketuhar gelombang mikro. Siap dalam 3 minit. Anda juga boleh pelbagaikan bahan-bahan yang digunakan.

2. Telur Hancur

 

GAMBAR: SUNNY QUEEN FARMS

Pukul telur bersama sedikit susu segar, garam dan serbuk lada hitam. Masukkan ke dalam kuali panas yang telah dimasukkan sedikit marjerin. Kacau hingga telur kental. Sedia dimakan bersama roti atau croissant. Jika suka telur hancur berempah, pukul telur bersama serbuk kari atau serbuk cili berserta garam. Ia sesuai juga dimakan bersama nasi.

3. Telur Masak Taucu

GAMBAR: EZADLIEZA

Tumis bawang putih, bawang merah, cili merah dan cili hijau bersama sedikit taucu. Masukkan sedikit air untuk kuah. Curahkan kuah ke atas telur mata kerbau atau telur dadar.

4. Sup Telur

GAMBAR: FELIMA ZAMRUD

Rebus air bersama hirisan bawang putih dan bawang merah. Masukkan bunjut sup dan garam. Titiskan sedikit minyak masak. Masukkan telur yang telah dipecahkan. Tutup api bila telur sudah masak. Untuk lebih berkhasiat, tambah sayur seperti lobak merah dan ubi kentang.

5. Telur Bungkus

GAMBAR: FROMASZ KITCHEN

Tumis ayam cincang bersama sayur campur (jagung, lobak merah dan kacang pis). Masukkan sos cili dan sos tomato. Balut menu ayam ini dengan telur yang telah didadar nipis dan lebar.

6. Telur Masak Tiga Rasa

GAMBAR: AZNANIE

Tumis bawang putih, masukkan air bersama sos cili, tomato dan sos tiram. Masukkan nenas dan capsicum jika ada. Curahkan kuah ke atas telur mata kerbau.

7. Omelet Sayuran

GAMBAR: BUILDING MUSCLE 101

Pukul telur, susu segar dan garam. Masukkan tomato dan capsicum hijau. Masak di atas kuali tanpa lekat.

8. Telur Kacang Panggang

GAMBAR: SERIOUS EATS

Tumis bawang merah dan kacang panggang. Masukkan air sedikit. Curahkan kuah kacang panggang ke atas telur mata kerbau.

9. Telur Gulung Lada Hitam

GAMBAR: FOXY FOLKSY

Goreng telur dadar yang dicampur dengan susu. Pastikan ia nipis dan lebar. Tuang sos lada hitam dan ratakan di atas rataan telur itu. Tabur sayuran campuran. Kemudian gulung dan potongkan telur tadi.

Heboh pasangan mesra didalam kereta api

Dalam kereta api pun jadi kerja maksiat. Hmmmm macam macam manusia zaman sekarang ni.tidak fikir kepada pengguna yang lain dan tidak menghormati orang awam. Sudah hilang sifat malu semata mata untuk memenuhi nafsu binatang mereka.
Dimana nilai nya kesucian wanita itu.
Kahwin lah cepat cepat jika sudah tidak boleh tahan. Halalkan hubungan itu, itulah jalan terbaik dari membuat maksiat di tempat umum.
Dizaman kononnya serba moden dan serba canggih ni. Berhati hatilah, aksi aksi anda menjadi perhatian Paparazi. Tunggu masa dan peluang untuk upload dan viral kan di media massa. Jangan nanti bila dah malu baru nak menyesal. Sesal dahulu pendapatan sesal kemudian tiada gunanya lagi.
Berakit rakit kehilir berenang renang kemudian, bersakit sakit dahulu bersenang senang kemudian.
Keruntuhan akhlak zaman sekarang ni amat membimbangkan, pembuangan bayi dan sebagainya. Mula mula ringan bila dah sedap mula lah nak lebih kan. Ujungnya anak tak berdosa jadi mangsa. Kejam manusia zaman sekarang ni. Kejam sangat.
Jangan lah kita buat apa yang di paparkan dlm video ini. Ambil lah ia sebagai pengajaran. Jangan lah ditunjuk aksi aksi sebegini di tempat umum, kelak generasi akan datang akan mewarisi sifat sifat yang tidak baik yang telah kita wariskan kepada mereka. Renung renung kan lah.Sekian assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua.
Sila tonton video:

Nak Photoshoot Pun Agak-Agaklah’ !!! Pasangan Ini Dikecam Habis-habisan ……

KUALA LUMPUR – Seorang lelaki memuat naik gambar sepasang pengantin yang bergambar dalam gaya yang agak pelik dan kurang menyenangkan mata di laman Facebook mencetus pelbagai reaksi netizen.

“Macam ini ke adat orang Melayu, adat orang Islam? Nak photoshoot pun agak-agaklah kalau nak lain dari yang lain sekali pun.

“Apa pandangan orang dan bangsa lain kalau tengok gaya seperti ini? Saya yang beragama Islam pun rasa malu bila kawan saya bangsa lain yang WhatsApp gambar ini kepada saya.
“Mohon kita yang lain tidak terikut dengan cara ini. Islam itu indah dan mudah. Bukan nak kata diri ini bagus, maaflah kalau tak suka,” kata sumber.

Sementara itu, netizen juga memberikan pandangan masing-masing.

“Aku kahwin dulu tak adalah macam ini. 10 tahun lepas kot. Tapi masa itu jalan laju pun orang tua dah bising. Kalau bergaya macam ini, memang heart attack mak bapak aku malu dengan orang kampung.

Bagaimanapun, ada yang berpendapat bahawa gaya apa sekali pun adalah hak pasangan pengantin itu sendiri dan orang lain tidak boleh menegur mereka.

“Suka hati dialah nak menonggeng ke, nak melentang ke, itu gambar dia, diri dia. Yang pergi viralkan gambar orang tu kenapa?” kata Rethuan Bin Jaafar

sumber : exora maroon

Bongok ! 10 Foto Pre Wedding Ini Akan Buatkan Kita Gelak Besar Dan Anggap Semuanya Tak Masuk Akal … No #6 Gaya Dah Macam…Tengoklah Sendiri !

Pre-wedding di era modern ini emang sudah jadi hal yang harus dilakukan oleh pasangan yang punya niat menikah. Selain dibuat kenang-kenangan, foto tersebut biasanya juga bisa diselipkan dalam kartu undangan. Umumnya sih, foto prewed punya konsep yang romantis banget. Tapi, ternyata masih banyak orang yang lebih milih gaya foto yang jauh dari kesan so sweet. Ada yang milih konsep horor, pedesaan, dan ada pula yang lucu abis.

 

Tema konyol sendiri ternyata banyak peminatnya lho. Selain antimainstream, hasilnya juga bisa bikin si pengantin senyum-senyum sendiri. Buat kamu yang ada rencana nikah, siapa tahu beberapa foto prewed super kocak ini bisa kasih inspirasi. Dijamin beda dari foto prewed lainnya, dan pastinya bikin ngakak sendiri liatnya.

1. Kecupan itu emang tanda sayang, tapi kalau kecupan antar bokong itu? Ah, anggap saja itu tanda sayang keseluruhan

 

 

2. Kocak banget! Gini deh kalau mau nikah sama pemain American Football

 

 

3. Kocak deh kalau kostumnya ditukar gini, mana kendaraannya sepeda roda tiga

 

 

4. Ini cerminan, dalam rumah tangga itu jangan pernah macam-macam sama istri

 

 

5. Nggak perlu kostum prewed yang macem-macem, modal karung aja cukup kok

 

 

6. Nggak perlu jauh-jauh ke luar negeri, di pekarangan belakang rumah aja bisa bikin konsep Tarzan gini kok

 

 

7. Bahkan versi Korea juga bisa dibuat kocak, pose si pria itu lho bikin gagal paham

 

 

8. Pengen konsep Harry Potter? Nggak usah mikir macem-macem, deh! Siapin aja sapu lidi

 

 

9. Modal vespa dan balon juga bakal bikin prewed jadi funny banget gini

 

 

10. Lupakan lemak di perut yang berlipat-lipat, yang penting itu pede dulu

 

 

Terbukti kalau foto prewed itu nggak musti punya tema so sweet. Nyatanya, gaya kocak juga bikin gemes. Terlebih, sebaik-baiknya kenangan itu, tentu yang bisa bikin ketawa, kan? Nggak ada salahnya bikin konsep prewedding lucu-lucuan gini.

JOM KONGSI….Hapuskan Urat Timbul Di Kaki Dengan Menggunakan Bawang Putih….

Orang yang sedang hamil biasanya pasti akan lalui keadaan ini. Disini kami kongsikan tips untuk menghapuskan urat timbul di kaki ketika hamil.

Pilihan 1:

Belah beberapa ulas bawang putih dan tenyeh kepada urat yang mula timbul. Amalkan selalu.

Pilihan 2: 

Campurkan sebuku ragi, sedikit air limau nipis dan air, hingga sebati. Sapukan pada urat yang timbul pada setiap malam. Apabila tidur letakkan kaki di atas bantal.

Pilihan 3: 

Campur sedikit asam jawa dan air sehingga pekat. Sapukan pada kaki setiap malam. Tinggikan kaki sedikit ketika tidur.

Pilihan 4:

Rebus kacang hijau, minum airnya setiap pagi dan petang. Buat senaman angkat kaki, 10 minit sebelum tidur.

Semoga bermanfaat, sila kongsikan!

sumber : islamikinfo

‘Gigih Hiking Bawa Naik Kerusi Meja’ -Kejutan Birthday Istimewa Kamal Adli Untuk Emma Maembong

Umum mengetahui bahawa pelakon cantik, Emma Maembong pernah mempunyai hubungan percintaan dengan pelakon kacak Kamal Adli. Namun mereka telah pun berpisah beberapa bulan yang lalu atas faktor yang pernah dijelaskan oleh mereka sebelum ini.

Terbaru, peminat pasangan ini berharap agar mereka mempunyai jodoh bersama setelah Emma berkongsi kejutan yang dibuat oleh Kamal Adli buat dirinya bersempena hari lahir Emma yang jatuh pada 27 Mac yang lalu.

‘Paling sweet orang pernah buat dekat saya..’

 

Dalam posting terbabit, Emma nampaknya berterima kasih atas usaha Kamal dalam menyediakan kejutan tersebut dan mengakui belum pernah menerima kejutan semanis itu dari orang lain.

‘Tak cemburu ke..’

 

Dalam pada itu, peminat menzahirkan rasa kekeliruan tentang siapa sebenarnya yang menjadi pilihan pelakon manis ini namun mereka menyerahkan kepada Emma untuk membuat keputusan berkaitan perkara itu.

‘Suka tengok Emma dengan Kamal’

 

Rata-rata peminat nampaknya menyokong sekiranya Emma mengambil keputusan untuk kembali bersama Kamal Adli semula. Ucapan hari lahir dan sokongan membanjiri ruang komen status tersebut.

Credit: EmmaMaembong

Sumber: OhBulan

Penduduk terkejut temui mahluk aneh hitam didalam sungai… heboh sekampung

PENDUDUK TERKEJUT TEMUI mahluk hitam aneh didalam sungai dikampung mereka..

selamat datang kami ucapkan ke channel KOPI SUSU HANGAT. Kali ini kami memaparkan perkara-perkara tentang isu semasa, lawak, dan juga info yang terkini

Kami sediakan pelbagai info untuk anda setiap hari berterusan. Like page kami KOPI SUSU HANGAT untuk tidak ketinggalan tentang isu semasa, lawak, dan juga info terkini.

Jika anda kesuntukan masa terus lihat vedio yang disediakan dibawah ini untuk kepastian anda sama ada ianya benar atau tidak.

Kali ini KOPI SUSU HANGAT mnyediakan paparan tentang kemunculan mahluk hitam aneh didalam sungai dikampung mereka.

Disebuah perkampungan di indonesia penduduk kampung temui mahluk aneh didalam sungai. Tetapi mereka tidak berani untuk menangkap dan melihatnya secara dekat.

Warga kampung kebingungan tentang mahluk aneh ini yg muncul secara banyak dan tiba-tiba sahaja. Mahkuk ini kelihatan seperti lintah. Tetapi ianya bukan lintah. Kelihatan seperti ular, tetapi tiada kepala pula.

Ayuh kita lihat vedio untuk kesahihannya. Apakah mahluk itu sebenarnya.

Teruskan menonton vedio untuk tidak tertanya-tanya apa yang akan berlaku seterus. Diharapkan info ini memberi pengetahuan, dan juga tauladan untuk anda. Janga lupa sharekan vedio ini kepada rakan-rakan anda. Terima kasih atas sokongan anda untuk like dan follow page kami.

Sila tonton video:

Niat nak tolong padamakan api tapi lain pula yang jadi.. Lihat minit 0:30 Apa motif dia lompat atas tu??

Mula-mula nak tolong padamkan api sebab rumah terbakar, tapi lihat apa yang berlaku seterusnya, buat orang rasa pelik apa yang dia nak buat sebenarnya, kenapa tiba-tiba dia nak lompat dan sampai lain pula yang jadi.

Dari pengetahuan semua orang, bila rumah terbakar, apa yang perlu dibuat ialah cepat-cepat keluar dari bangunan yang telah bakar. Tidak boleh stay kat bangunan sebab sangat bahaya, api yang panas dengan asap yang boleh buat orang batuk adalah boleh buat orang pengsan. Kalau sudah pengsan memang tidak dapat larikan diri dah.

Lepas keluar dari rumah, cari air untuk padamkan api. Kalau api masih belum sampai ke rumah sebelah, boleh tabur sikit air kat bumbung rumah di sebelah supaya api tidak sampai ke rumah di sebelah. Video di bawah memaparkan dua orang naik ke atas bumbung supaya lebih senang untuk padamkan api. Mereka bawa baldi yang penuh dengan air dan tuang ke rumah yang sedang terbakar tu. Hari tu tidak ada hujan, cahaya matahari dan angin akan membantu besarkan api. Oleh itu, nak padamkan api guna baldi sahaja pun bukan kerja yang senang.

Ada kerja yang aneh berlaku dalam video di bawah semasa mereka tolong padamkan api. Niat nak tolong padamakan api tapi lain pula yang jadi.. Lihat minit 0:30 Apa motif dia lompat atas tu?? Jom saksikan video di bawah.

Sila tonton video:

[VIDEO] Budak zaman sekarang tidak tahu malu

Pasangan ini bermesra didalam lif.masyaallah Dalam lif pun jadi kerja maksiat. Hmmmm macam macam budak budak zaman sekarang ni. Sudah hilang sifat malu semata mata untuk memenuhi nafsu binatang mereka.
Dimana nilai nya kesucian wanita itu.
Kahwin lah cepat cepat jika sudah tidak boleh tahan. Halalkan hubungan itu, itulah jalan terbaik dari membuat maksiat di tempat umum.
Dizaman kononnya serba moden dan serba canggih ni. Berhati hatilah, aksi aksi anda menjadi perhatian Paparazi. Tunggu masa dan peluang untuk upload dan viral kan di media massa. Jangan nanti bila dah malu baru nak menyesal. Sesal dahulu pendapatan sesal kemudian tiada gunanya lagi.
Berakit rakit kehilir berenang renang kemudian, bersakit sakit dahulu bersenang senang kemudian.
Keruntuhan akhlak zaman sekarang ni amat membimbangkan, pembuangan bayi dan sebagainya. Mula mula ringan bila dah sedap mula lah nak lebih kan. Ujungnya anak tak berdosa jadi mangsa. Kejam manusia zaman sekarang ni. Kejam sangat.
Jangan lah kita buat apa yang di paparkan dlm video ini. Ambil lah ia sebagai pengajaran. Jangan lah ditunjuk aksi aksi sebegini di tempat umum, kelak generasi akan datang akan mewarisi sifat sifat yang tidak baik yang telah kita wariskan kepada mereka. Renung renung kan lah.Sekian assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua.

Sila tonton video:

‘Tuil ini berfungsi sebagai dimmer di waktu malam, bukannya tempat untuk gantung barang!!’

Setiap kereta baru ataupun lama mempunyai cermin pandang belakang yang digunakan untuk melihat objek atau keadaan trafik di belakang kenderaan.

Namun, sedarkah anda bahawa di bawah cermin tersebut mempunyai tuil kecil. Mungkin ada di antara kita yang tidak tahu apa fungsi tuil tersebut dan menyangka ia digunakan untuk menggantung barang perhiasan, botol pewangi atau pun pas kerja.

Tuil ini sebenarnya berfungsi sebagai dimmer dan ia perlu digerakkan secara manual. Ia amat diperlukan terutamanya jika anda memandu pada waktu malam.

Sebagai contoh, anda memandu di waktu malam dan kenderaan di belakang secara tidak sedar menyalakan lampu tinggi atau kenderaan besar yang mana kedudukan lampunya agak tinggi sehingga menyebabkan penglihatan anda silau dan terganggu.

Sekiranya berlaku keadaan seperti itu, tolak saja tuil kecil di bawah cermin pandang belakang tersebut ke belakang dan cerminnya akan dicondongkan. Cahaya terang dari lampu kenderaan belakang akan dibiaskan sekali gus mengurangkan cahaya silau.

Dalam masa yang sama, anda masih dapat melihat kenderaan di belakang dalam keadaan yang agak gelap, tetapi masih dapat dilihat dengan jelas.



Beringatlah, tuil kecil tersebut bukan tempat untuk menggantung barang perhiasan. Manfaatkan fungsi tuil tersebut dan memandulah dengan keadaan yang tenang tanpa perlu ‘membabikan’ kenderaan yang menyalakan lampu tinggi.

Sumber: Mekanika, @IzwanHs