Kenali Cucu Tun Mahathir Si Cilik Comel Dalam Video Saya Sayang Atuk Yang Semakin Dikenali Ramai!!

Cucu Tun Mahathir dalam video klip Saya Sayang Atuk. Si petah ini rupanya baru 6 tahun! Si cilik ini bernama Tengku Zara Eryna atau lebih mesra disapa dengan nama Zara.

Zara membawa watak sebagai Aisyah di dalam video yang tersebut. Dilahirkan pada 4 Mac 2012, Zara banyak terlibat dengan penerbitan drama-drama Papa Ricky dan pelakon tambahan untuk Tribute P. Ramlee berjudul ‘Kalau Jodoh Tidak Ke Mana’.

Zara pernah muncul dalam ruangan personaliti Genius PA&MA bagi edisi Mei 2017 ketikanya berusia 5 tahun. Berikut ialah petikannya;

ZARA PELAKON CILIK PETAH BERKATA-KATA

BIODATA

Nama: Tengku Zara Eryna Tengku Ahmad Saifuddin

Tarikh lahir: 4 Mac 2012

Hobi: Menyanyi, menari, suka berlakon

Kecil-kecil cili padi. Berani dan petah bercakap membuatkan adik cilik ini kelihatan hebat pada usia hanya lima tahun! Apabila disuruh berdialog, tanpa kekok mengucapkan dengan intonasi suara yang mencuit hati.

Itulah Adik Tengku Zara Eryna yang kini semakin dikenali ramai melalui lakonannya dalam drama Papa Ricky.

Biarpun baru sahaja berusia lima tahun, Zara tampil dengan perwatakan yang matang. Apabila diajak berbual, seakan akan sudah kenal lama. Petah berkata-kata anak kecil ini.

Namun kelincahan dan kenakalan sebagai seorang kanak-kanak tetap ada. Namun semua itu mampu dikawal dengan mudah oleh ibu Zara yang sentiasa menemaninya setiap masa.

Menurut ibunya, penglibatan Zara dalam lakonan bermula setelah mengikuti sesi uji bakat dengan syarikat penerbitan, Global Station Sdn Bhd, Datin Zaiton Mohd Jiwa yang sedang mencari watak kanak-kanak untuk drama Papa Ricky.

Dalam drama berkenaan, Zara memegang watak sebagai Cici iaitu anak bongsu kepada Puan Aini (pelakon Adila Ahmad) dan Encik Latif (pelakon Mahmood Ali Bashah).

“Saya bersyukur dan tidak menyangka Zara terpilih untuk terlibat dalam drama bersiri 80 episod. Bagaimanapun sebelum ini Zara pernah terlibat sebagai pelakon tambahan untuk Tribute P. Ramlee iaitu ‘Kalau Jodoh Tidak Ke Mana’. Sejak itu, saya lihat bakat Zara terserlah,” cerita ibu Zara yang begitu ramah.

HAFAL SKRIP

Zara mula penggambaran drama Papa Ricky sejak umur empat tahun pada tahun lepas dan habis pada bulan April. Setakat ini , menurut ibu Zara pembabitannya dalam lakonan tidak mengganggu waktu belajarnya.

Ini kerana ibu Zara sentiasa mengambil inisiatif untuk pastikan Zara tidak ketinggalan semasa belajar. Sebagai contoh ‘tugasan’ sebagai Cici membuatkan Zara tidak dapat menghadiri kelas di tadika.

Jadi Ibu Zara telah mengupah guru sambilan untuk mengajarnya di rumah untuk sementara waktu.

“Oleh kerana Zara masih belum boleh membaca dengan lancar, skrip-skrip lakonannya saya bacakan untuk Zara. Biasanya Zara akan cepat faham dan belajar.

Memang tidak ada masalah skrip bagi Zara kerana boleh menghafal sepenuhnya. Daya ingatan Zara agak kuat. Zara boleh menghafal dengan mudah. Sambil makan atau bermain pun Zara boleh hafal skrip,” tambahnya lagi.

KARAKTER PERIBADI

Memiliki wajah yang comel, bertubuh kecil dan berambut ikal serta pandai bergaya membuatkan anak cilik ini begitu istimewa. Melihat kepada lakonannya bersahaja dalam drama berkenaan, begitulah Zara apabila berada di luar set penggambaran.

“Zara memang mudah mesra dengan orang. Dia ramah dan memang suka membuatkan orang suka kepadanya. Ke mana sahaja Zara pergi, pasti ada yang suka kepada perwatakannya.

Jadi senanglah saya hendak ke mana-mana. Setakat ini Zara tidak pernah buat hal sejak bayi lagi,” kongsi ibu Zara tentang sikap anaknya.

IMPAK BERLAKON

Zara yang telah didedahkan seawal usia dua tahun dengan pelbagai sesi uji bakat, menunjukkan perubahan dalam diri daripada masa ke semasa. Antaranya Zara menjadi lebih berani dan kelihatan lebih yakin.

“Pernah Zara dijemput menghadiri majlis hari raya pada tahun lepas dan diminta untuk berduet dengan Dato Siti Nurhaliza.

Saya sendiri terkejut kerana tidak menyangka Zara berani untuk naik ke pentas. Saya lihat Zara seperti sudah biasa sedangkan itulah adalah pengalaman pertamanya,” akhiri ibu Zara sambil melirik ke arah anak manja nya itu.

Jom lihat video penuh di bawah:

Sumber/kredit : Majalah PA&MA & Instagram Tengku Zara Eryna via http://citemalaya.website

Suami Ciumlah Kening Isteri Ketika Hendak Pergi Kerja, Anda Akan Terkejut dengan Kesannya

Sebelum berangkat bekerja dipagi hari, biasakanlah cium anak dan isteri Anda. Dengan begitu ada kebahagiaan yang mereka dapatkan dari ayah tercinta. Cium kening mereka satu persatu dan ciumlah pipi kanan dan kiri mereka dengan penuh kelembutan hati.

Berkasih sayang dengan cara berciuman adalah salah satu bentuk kasih sayang seorang ayah kepada anaknya dan seorang suami kepada isterinya. Kening perempuan adalah sumber ketenangan & semangat untuk suami, kerana kening adalah saksi dari ketaatan pada Tuhan.

Keninglah, perantaraan tunduk makhluk kepada Penciptanya. Keninglah bahagian tubuh pertama yang mengaku, bahawa Tuhan adalah Maha Tinggi, sementara diri adalah rendah.

suami cium kening isteri, suami cium anak isteri, cium isteri sebelum pergi kerja, amalan suami isteri

Keninglah yg bersujud. Kening berada paling bawah, sebagai simbol bahawa tiada yg lebih tinggi daripada Tuhan. Padahal kening adalah bahagian tubuh kita yang paling tinggi.

Maka pada kening perempuanlah Tuhan hembuskan sumber ketenangan. Maka tak hairan jika suami boleh merasakan ketenangan setelah mengucup kening isterinya.

Lalu, apakah sama keadaannya dgn tangan suami yg dicium isteri? Perempuan mencium tangan suami bukan semata menempelkan bibirnya. Ada doa yg dia panjatkan di tangan suami, semata meletakkan doa disana, kerana dengan tangan itulah suaminya bekerja untuk org2 yg dicintai & disayanginya.

Lewat ciuman di tangan suami, seorg isteri sdg memohon pd Tuhannya, agar menjaga tangan suaminya dr hal2 yg dibenci oleh-NYA. Melalui ciuman yg diletakkan di tangan suami, seorg isteri menitipkan doa agar Tuhan menjaga tangan suami utk menjaga kasih sayangnya & tak mengambil yg bukan haknya…

Terkadang kita sering meremehkan hal kecil yang satu itu. Ciuman sering kita lupakan dalam keseharian kita. Kita terlampau pelit memberikan kecupan dikening, dan ciuman kepada buah hati kita. Pada hal ciuman adalah salah satu sarana untuk menyampaikan rasa sayang kepada mereka. Dengan begitu akan ada kedamaian dihati mereka. Kecupan lembut dan mesra dari suami kepada istri atau dari seorang ayah kepada anak-anaknya sangat diperlukan.

Ketika berangkat dipagi hari, anak dan isterimu masih tertidur. Tentu ada cara lembut untuk membangunkan mereka. Ciumilah satu persatu mereka seraya berkata dengan penuh kelembutan, “Ayah pergi kerja dulu, ya sayang.

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. TQ

Malu Dengan Pasangan Kerana Hitam Di Celah Gelap? Begini Cara Mengatasinya Dengan Cepat!!!

Hitam di celah kangkang dan ketiak mungkin hanya menjadi rahsia anda kerana ianya di tempat yang tertutup. Namun apabila telah menikah ehem ehem hmm sudah tahukan, ok hitam di kelengkangan terkadang juga dapat membuat anda jadi kurang percaya diri sama pasangan anda, nah untuk mengatasi permasalahan itu terdapat banyak cara untuk menyingkirkan tompok hitam di kelengkangan.

Apa sebenarnya penyebabnya celah kangkang menjadi hitam? aspek hormonal ataupun akibat iritasi pada lipatan selangkangan dekat paha yang meninggalkan pigmentasi berlebihan. Wanita dengan berat tubuh berlebihan kerap alami permasalahan ini. Resistensi insulin yang sering berlangsung pada wanita dengan berat tubuh mengakibatkan warna lebih gelap pada area lipatan. Jangan sampai resah serta bingung berikut ini cara menyingkirkan hitam di selangkangan :

1. Langkah memutihkan serta singkirkan tompok hitam di celah kangkang dengan kapur sirih serta limau nipis.2. Campur ke-2 bahan itu hingga benar-benar tercampur.3. Lalu berikan di bagian yang hitam hingga rata pada saat habis mandi.4. Atau dengan cara kombinasi timun serta lemon dan usap hingga 20 minit lalu bersihkan dengan air hangat.

Selamat mencuba!

5 Petua Putihkan Celah Peha. Hilangkan Hitam, Kasi Cerah!

Wanita memang mementingkan penampilan diri, lebih-lebih lagi dari segi luaran. Namun semuanya tidak bermakna jika anda tidak menjaga kecantikan dalaman terutamanya di celah-celah pelipat, ketiak dan celah paha yang mudah menjadi hitam jika tidak dijaga dengan betul.

PETUA HILANGKAN HITAM CELAH PEHACelah paha misalnya, mudah menjadi hitam akibat geselan paha sewaktu berjalan terutamanya pada wanita yang berbadan besar dan gempal.Mereka ini juga selalunya mencari petua untuk kuruskan peha dan punggung.

Akibat geselan ini bercampur dengan peluh, paha menjadi berminyak dan mudah melecet.

Ada yang meletak bedak mahupun losen untuk mengurangkan rasa melecet ini. Hanya orang yang mempunyai paha besar akan faham masalah ini.

Namun, setelah meletakkan bedak atau losyen, rasa lega hanya untuk sementara waktu sahaja kerana tanpa disedari, anda menambah kerengsaan kulit dan sel-sel kulit mati berkumpul di celah paha. Dari situ, pembiakan bakteria terjadi menyebabkan kulit menjadi semakin gatal, kasar dan kemerah-merahan sehingga bertukar menjadi hitam.

PETUA PUTIHKAN CELAH PEHA UNTUK YANG SUDAH BERKAHWIN?Bagi wanita yang sudah berkahwin, celah paha hitam menyebabkan anda kurang berkeyakinan dan malu apabila bersama suami. Meskipun ada suami yang tidak kisah, tidak bermakna anda harus selesa dengan keadaan itu malah tidak terlambat untuk anda memutihkan kembali celah paha yang berubah warnanya dengan mengguna:

1. LIMAU NIPIS & KAPUR SIRIH

Campurkan perahan limau nipis dengan sedikit kapur hingga menjadi pes. Sapu pada celah paha dan gosok perlahan-lahan selama 15 minit, kemudian bilas. Lakukan 3 kali seminggu sampai kesan hitam hilang.

2. LEMON & TIMUN

Image result for lemon

Image result for timun

Jika kulit sensitif, limau nipis boleh memeritkan. Anda boleh gantikan dengan lemon ataupun timun. Lalukan kulit lemon serta timun pada celah paha selama 20 minit dan bilas sehingga bersih. Bukan sahaja memutihkan kulit malah mengatasi lebihan minyak pada paha.

3.TAWAS

Bagi yang ingin guna cara tradisional, boleh gunakan tawas untuk mengatasi masalah ini. Campurkan tawas dalam air dan dengan mengguna span, gosok celah paha.

4.KUNYIT

Image result for kunyit english

Parut kunyit dan perahkan jusnya. Sapukan pada celah paha dan biarkan ia kering, baru dibilas sehingga bersih. Boleh juga digunakan serbuk kunyit. Masukkan 2 sudu serbuk dalam air dan sapu pada paha.

5.UBAT GIGI

Picit sedikit ubat gigi pada jari dan sapu pada celah paha. Biarkan selama 10 minit dan bilas. Tetapi awas, jika terasa sakit ataupun kulit bertukar merah kerana sensitif dengan bahan dalam ubat gigi, tukar guna bahan lain.

Sebaiknya selepas mandi, lap paha sehingga kering. Paha yang lembap mudah membiakkan bakteria, penyebab utama gatal di kawasan paha. Jila terasa gatal, elak garu dengan tangan tetapi guna kain.Pastikan anda mengguna pencukur yang tajam. Cukur mengikut arah bulu tumbuh untuk mengelakkan kulit menjadi kasar ataupun luka.Amalkan juga mengguna scrub seminggu sekali kerana ia akan menanggalkan sel-sel kulit yang kasar dan mati serta menggalakkan pertumbuhan sel baru. Hasilnya, kulit bertambah putih serta lembut dan sudah tentu, anda kembali yakin dengan diri anda.Selamat mencuba!

Dari Abdullah bin ‘Amr r.a., Rasulullah S.A.W. bersabda, Sampaikanlah pesan ku biarpun satu ayat.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DD

Jom like page kami di fb juga @diari dunia

DIBACAKAN RUKYAH.JIN AKHIRNYA MENYERAH KALAH,ARAH BUANG BALUTAN KUNING BWH PASU

Jejak saja di rumah, pasangan kelamin ini terus rasa tak puas hati. Ada saja perkara yang nak diungkit. Yang tak patut dibincang pun semua terkeluar habis. Panaslah hubungan suami isteri ini tanpa mereka sedar, yang diri mereka sudahpun dihantar sihir pemisah.

Gara-gara tak manu lihat hubungan suami isteri ini bahagia. Inilah yang berlaku pada pesakit Ustaz Mujahidin Al Banjari dari Pusat Perubatan Islam Al-Mujahidin. Perhatikan juga 27 tanda-tanda ini yang menunjukkan gangguan makhluk halus dalam rumah tangga anda
9 Tahun Kahwin Belum Juga Hamil, Rupanya..
Bila masuk rumah je sepasang suami isteri ini mesti kerap bergaduh..Walaupun hal kecil-kecil mudah sangat terasa nak bergaduh. Bila keluar rumah pergi kerja dan berjauhan masing-masing merasa rindu.

Begitulah berlaku pada pesakit saya ini. Pasangan ini sudah mendirikan rumahtangga dah 9 tahun. Masih belum dikurniakan cahaya mata. Pergi buat pemeriksaan menyeluruh, keduanya suami isteri normal tiada apa masalah.

Dah puas ikhtiar di hospital sehingga buat IVF masih juga belum ada rezeki mereka mendapat cahaya mata. Di atas nasihat kawan-kawan beliau datang berjumpa saya.

Bila rawat suami di ruqyah keluar muntah banyak sangat-sangat. Selesai rawat suami rawat isteri pula. Isteri pula tidak sedarkan diri kerasukan. Menjerit kesakitan bila di ruqyah oleh saya.

Bila ditanya dan dibaca dengan ayat suci Al Quran jin tersebut mengalah. Jin tersebut bercakap :

“Baik aku keluar, balik nanti kamu lihat bawah pasu depan pintu rumah Tuan aku letak barang di situ, jika kamu dapat kain kuning tu buang la aku di sungai atau bakar sahaja baru aku dapat pergi dari rumah tu “
Kain Kuning Bawah Pasu Depan Pintu Rumah
Balik dari rumah memang benar ada kain kuning bawah pasu depan pintu rumah di balut dengan abu habuk bau busuk.

Pasangan ini terkena sihir pemisah. Tujuan datang untuk rawatan ikhtiar zuriat rupanya tanpa mereka sedar mereka terkena sihir pemisah.

Saya doakan agar abang dan isteri pasangan ini lebih bahagia lepas ini dan dimurah kan rezeki mendapat cahaya mata yang pertama in shaa Allah.

Sekiranya anda mengalami seperti di atas nasihat saya segeralah dapatkan rawatan Islam berhampiran. Ramai bertanya saya macam mana nak tahu gangguan dalam badan ustaz?

Nak tahu gangguan dalam badan cuba lihat tanda-tanda dibawah saya senaraikan, jika anda banyak tanda-tanda di bawah dapatkanlah rawatan Islam berhampiran. Jangan terlambat sebelum keadaan makin teruk dan parah.
27 Tanda-tanda Gangguan Makhluk Halus, Saka, Santau & Sihir
Tanda-tanda tersebut adalah:

1. Kerap sakit belakang, bahu tengkuk urat belikat kerap sakit

2. Kerap sesak nafas sakit dada ulu hati.

3. Kerap rasa resah, gelisah, berdebar-debar tanpa sebab terutama waktu Asar ke atas.

4. Kerap sakit kepala, makan ubat tetap sakit.

5. Kerap kembung perut sedawa angin.

6. Kerap rasa berdenyut-denyut, di bawah uri wanita.

7. Kitaran haid tak normal.

8. Lambat mendapat zuriat.

9. Menjadi rimas lemas cepat nak marah bila berdepan suami atau isteri.

10. Kerap bergaduh besar walaupun perkara-perkara kecil.

11. Ketika marah kerap meminta cerai.

12. Tidak suka tidur bersama.

13. Nafsu tiada terhadap suami atau Isteri.

14. Tercium bau badan busuk hanyir, nafas berbau pada tubuh suami atau isteri.

15. Suka bersendiri di dalam bilik.

16. Tidak suka tempat-tempat yang bising.

17. Sukar tidur malam.

18. Kerap mimpi baby, menyusu dan bermain dengan baby.

19. Kerap mimpi ular, kala jengking daan binatang berbisa.

20. Kerap mimpi pasangan kita curang.

21. Perasaan curiga cemburu buta yang kuat.

22. Kerap bermimpi tempat kotor busuk.

23. Kerap terbau kemenyan, colok setanggi.

24. Bila berjauhan dengan pasangan perasan rindu sayang amat-amat menebal.

25. Kerap teringat merindui seseorang yang tidak dikenali dan dikenali.

26. Menjadi resah gelisah terdengar azan dan ayat suci Al Quran

27. Kerap bermimpi bersetubuh dengan orang lain.

Di atas adalah serba sedikit Bagi orang yang terkena gangguan makhluk halus. Sekiranya anda banyak tanda di atas dapatkanlah rawatan Islam berhampiran dengan anda, jangan sampai terlambat ya.

Jika anda rasa bermanfaat silakan share.

Sumber/Foto : Pusat Perubatan Islam Al-Mujahidin
Kredit: mingguanwanita.my via suaramedia.org

Moga dapat memberi manfaat pada mereka yang memerlukan in shaa Allah Aamiin.

Doktor Kongsi Tip Penjagaan Mulut Elak Terkena Ulser atau Mata Ikan

Korang pernah tak terkena penyakit ulser. Korang mesti tahukan betapa sakitnya menanggung azab pedih dalam mulut sendiri. Nak makan susah, nak bercakap susah, memang mudah hilang sabar la kalau ada yang buat-buat tak faham dengan kesakitan yang kita tanggung tu.

Menurut perkongsian Doktor Rahim, ulser ini juga dikenali sebagai penyakit Mata Ikan dalam kalangan masyarakat, ataupun dalam bahasa perubatan ia dipanggil dengan nama ulser, sawan mulut dan juga aphthous ulcer.

Katanya lagi, ulser ini boleh berpunca daripada beberapa sebab antaranya tergigit lidah, kekurangan zat besi dan juga kecederaan semasa menggosok gigi. Beliau juga turut berkongsi beberapa petua yang boleh diamalkan oleh pesakit usler untuk kesembuhan yang lebih pantas.

ILMU KESIHATAN. 

Artikel 714. ” Pernah anda kena penyakit “MATA IKAN” dalam mulut anda? Ulser mulut / sawan mulut / aphthous ulcer? Apa rawatannya? Bahya tak?”

A. Nganga mulut anda luas-luas. Suruh bini, hubby atau anak U touchlight ke dalam mulut U. Cari kut jumpa “Mata Ikan” dalamnya, hihihi. Anda tau dak sapa kena ulser dimulut, lidah, pipi atau bibir, teramat pedih betul tau. Masa kerja nak cakap pun terpaksa tahan sakit. Kalau U gelak pun sakit! Ni yang doc nak tergelak ni, hihihi. Kejamnya “MATA IKAN” ni. Derita tak terkata. Korang ada tak? La ni doc kena sebiji je sakit tau. Nak sembang dengan patient docpun OUT! Tu baru sebiji!

B. Ulcer dalam rongga mulut ni orang kampung panggil sebagai “Mata Ikan” atau kudis mulut. Orang macam doc panggil ulser mulut / sawan mulut / aphthous ulcer. Kerap jadi diusia 10 tahun keatas. Ulcer ni bentuk tompokan bulat kecil 2-5mm putih / kuning pucat macam nanah. Bordernya merah dan bengkak. Ia jadi berulang kali samada sebiji, dua atau lebih. Teramat menyakitkan.

Kesakitan bila nak bercakap, gelak, senyum, berus gigi, berkumur, makan dan minum. Rasa macam nak tendang korang je walaupun korang tak berdosa sikitpun dengan doc. Selera makan minum habis OUT! Allah je yang tau. Kesakitan berkurangan selepas 3-4 hari tapi ambil masa 7-14 hari untuk sembuh sendirinya. Takde tinggalkan parut. Ia tak berjangkit. Sat ada, sat takde. Macam chipsmore. Ada ulcer ni yang jenis ganas memakan berminggu untk baik dan tinggalkan parut.

C. Doc share Punca penyebabnya terjadi:

Punca utama tak diketahui.

  1. Kecederaan / tergigit.
  2. Kurangan zat besi, asid folik dan vitamin B12.
  3. Punyai alahan.
  4. Jangkitan kulat, virus, bakteria.
  5. Kesan samping radioterapi dan chemoterapi.
  6. Kecederaan dengan berus gigi atau gigi palsu.
  7. Perubahan tahap hormon sebelum haid atau menopause.
  8. Genetik keturunan.
  9. Stress, Tension atau Khaplah!
  10. Kesan samping ubat-ubatan seperti ibuprofen, aspirin, Alendronate, Nikotik, kokain dan lain-lain.
  11. Ada pada insan yang ada penyakit Crohn, syphilis atau jangkitan HIV.

D. Doc nak share pula rawatan org tua2 dulu:

  1. Depa advice rajin-rajin minum air suam banyak-banyak.
  2. Letakkan garam kat ulcer tu ataupun kumur dengan air garam. Hihihi sakit gila macam nak jerit tapi baik cepat.
  3. Kalau nak sedap sikit bubuh garam di jagung kat pasar malam tu. Makan je. Berkesan tau.
  4. Sapu marjerin atau ubat gigi je. Kalau kanak-kanak telan sekali ubat gigi tu, sedap. Nak lagi!

E. Apakah rawatan untuk ulcer mulut aphthous yang selalu doc bagi pada patient?

i) Kalau ia kecil dan tak sakit tak perlu rawatan. Ia hilang sendirinya oleh antibodi diri sendiri. Tapi Ia kerap jadi semula.

ii ) Kalau Uoll kena apa yang perlu buat supaya tak melarat.

  • Elak makanan pedas / masin, minuman panas / buah-buahan berasid yang buat kesakitan lebih teruk.
  • Guna berus gigi yang lembut.
  • Guna gigi palsu yang sesuai. Rajin-rajin cuci gigi palsu anda atau redam dalam air suam. Jaga hyginenya.
  • Rajin-rajin berkumur air garam yang cair (saline), Listerine untuk cuci mulut. Ia bantu kurangkan kesakitan dan percepat kesembuhan ulcer.
  • Lozenges steroid / Defflam boleh kurangkan kesakitan dan bantu ulser untk sembuhkan lebih cepat.
  • Orabase membantu menutupi ulser dan kurangkan kesakitan.
  • Choline salisilat gel (Bonjela) ada ejen kebas anesthetic lidocaine boleh digunakan.
  • Makan pain killer. Ponstan.
  • Antiinflamatory Betamethasone Steroid.
  • Makan antibiotik seperti doxycycline bila ada infeksi kuman.


F. Pesanan doc untuk gang doc :

1. Kalau korang tak nak dapat penyakit MATA IKAN ni, pastikan korang jaga kebersihan mulut dan gigi tu. Berus gigi selalu.

2. Penting ni: CANCER mulut kadang-kadang boleh bermula sebagai ulser mulut yang tak sembuh.

Anda perlu berjumpa doktor jika anda punyai ulser mulut yang telah lebih dari 3 minggu tanpa tanda penyembuhan, atau berbeza saiz dan tumbuh mengganas! Waspada ya!

Sumber : Doktor Rahim

Korang yang nak faham lebih lagi jenis-jenis ulcer dan puncanya boleh tengok video ni juga:

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. TQ

Mandian ais + limau.Badan jd segar,sengal badan hilang & halau gangguan halus.

Mungkin ramai yang belum tahu akan manfaat mandi ais yang diperah bersama limau ini mampu menghilangkan angin biasa dan ‘gangguan’ dalam badan anda. Tidak kira tua atau muda, bila badan rasa sengal, pasti kita rasa tidak selesa untuk melakukan sebarang kerja, betul tak?

Mandian ini dikatakan sangat baik untuk diamalkan 3 kali seminggu kerana kesannya mampu memulihkan tubuh badan anda semula. Badan yang lesu dan sakit dikatakan akan kembali segar jika mengikut kaedah seperti di bawah ini.

Namun, diingatkan ini hanyalah ikhtiar yang boleh dilakukan, selebihnya berdoa dan memohon dari Allah untuk menyembuhkan segala kesakitan anda. Semoga petua ini bermanfaat buat semua dan selamat mencuba.

Banyak lagi pesakit saya tanya macam mana cara untuk buang angin bisa dalam badan. Setiap kali siapa yang datang terima rawatan dengan saya selepas rawatan pasti saya suruh mandi ais. 
 
Mandi ais campur limau.Tak sangka sengal badan hilang dan halau gangguan halus.

Mandi Ais bagus di amalkan seminggu 3x. Sebelum ni pun saya ada share cara mandi ais pernah viral dulu. Saya share lagi sekali mana yang masih tak tahu caranya macam mana nak mandi ais. Setiap kali badan rasa tak selesa saya pasti akan mandi ais..

Mandi ais campur limau.Tak sangka sengal badan hilang dan halau gangguan halus.

Amik limau nipis ini 5 biji atau lebih, potong kan 2 setiap sebiji..Kemudian limau tersebut perah kan di dalam baldi.. Jika ada air kolah masjid, masuk kan sedikit air kolah masjid tersebut di dalam baldi. Selesai perah letakkan ais, pastikan air itu menjadi sejuk.. Bila air dah sejuk…

Baca Al fatihah baca 7x
Bismillah5 baca7x
Al ikhlas 7x Dan selawat 3x

Jika mandi di bilik air, sebaiknya angkat baldi itu baca di luar terlebih dahulu..

Selesai baca mandi air tersebut, jika tak tahan sejuk mulakan dari kaki, jika tahan mandi sahaja dari kepala, lebihkan siram mandi belakang tengkuk belakang..

Cara begini jika anda amalkan.. Jika angin banyak dalam badan InshaaAllah akan keluar. Jika ada gangguan makhluk halus InshaAllah akan berkurangan. Sifat jin memang tidak tahan dengan sejuk, jin dari API..

Sekiranya lepas mandi anda rasa loya, pening, nak muntah, sedawa.. Itu maknanya di dalam tubuh anda ada gangguan. Jika dalam badan ada gangguan yang lama, selepas mandi badan akan jadi penat dan tak bermaya..

Sekiranya anda amalkan buat mandian ini 3 hari sekali InshaAllah izin Allah badan akan rasa lebih segar. Mandi sebaiknya selepas subuh atau sebelum maghrib.. Jika anda kerap sakit belakang, sakit kepala, sakit sending bisa dalam badan sesuai amalkan mandi ais ini..

Siapa yang pernah terima rawatan dengan saya, saya akan suruh mandi air ini sekurangnya 3 hari.. Semua itu atas keyakinan anda sendiri.. Izin Allah InshaAllah sembuh… Kita hanya iktiar… Kesembuhan semua atas izin Allah…

Di bawah adalah tanda-tanda gangguan makhluk halus :

1)Sakit belakang berat tengkuk
2))Sakit kepala kerap magrain
3)Sakit seluruh sendi bad an
4)Sakit Dada Dan kerap sesak nafas
5)Dahi rasa berat cepat megantuk siang hari
6)Kerap kembung perut,sedawa an gin
7)Berdebar2 tanpa sebab bila tiba waktu maghrib
8)Badan jadi panas demam bila masuk waktu maghrib
9)kitaran haid tidak menentu bagi wanita
10)Perut sakit seolah di hiris2
11)Cepat panas bar an
12)suka bersendiri
13)Cepat naik angin terutama orang paling rapat dgn kita suami isteri
14)Sukar tidur malam gelisah Dan kerap tersentak tika tidur
15)Kerap di tidih tika tidur
16)Kerap terdengar bisikan makhluk halus
17)Di atas bumbung rumah kerap di baling pasir,dan bunyi guli
18)Kerap terbau busuk,kemenyan,Cook
19)Kerap ternampak kelibat bayangan hitam
20)Kerap bermimpi bermain budak kecil Dan menyusu budak
21)Kerap bermimpi jatuh Dari tempat tinggi
22)Kerap bermimpi tempat Kotor busuk
23)Kerap bermimpi sesat dlm hutan
24)Kerap bermimpi binatang berbisa,ular jengking lipan
25)kerap mimpi orang mati

Di atas adalah tanda-tanda yang kerap berlaku bagi orang terkena gangguan sihir dan saka. Sekiranya banyak tanda-tanda tersebut berlaku pada diri anda, saya nasihatkan dapatkan rawatan Islam berhampiran. Moga dapat jadi panduan pada kita semua..


Kredit: Siakapkeli.my

Sumber :  Pusat Perubatan Islam Al-Mujahidin

Cara kiraan fidyah bagi yang lambat ganti puasa

MENJELANG BULAN PUASA, SATU PERKARA YANG SELALU MENJADI KEMUSYKILAN KAUM WANITA ADALAH KIRAAN FIDYAH KERANA TIDAK SEMPAT MENGGANTIKAN PUASA.

Bagi yang ragu-ragu tentang perkara ini berikut di kongsi penjelasan cara kiraan fidyah yang diambil dari Facebook Jabatan Kemajuan Islam Malaysia. Tapi sebelum itu baca juga penjelasan mengenai fidyah untuk pengetahuan kita.

FIDYAH

Fidyah ialah denda ke atas seseorang Islam yang telah baligh kerana meninggalkan puasa wajib atas sebab-sebab tertentu atau pun sengaja melewatkan puasa ganti (qada’) bulan Ramadhan.

HUKUM FIDYAH

Hukum membayar fidyah adalah wajib. Ia wajib disempurnakan mengikut bilangan hari yang ditinggalkan. Ia juga menjadi satu tanggungan (hutang) kepada Allah SWT sekiranya tidak dilaksanakan.

PROSEDUR MEMBAYAR FIDYAH

Perkiraan dan bayaran fidyah boleh dibuat di Baitulmal Majlis Agama Islam Negeri-negeri.

Kadar bayaran fidyah berubah mengikut harga yang ditetapkan oleh pemerintah di sesuatu tempat. Pengiraan kadar fidyah berdasarkan kadar harga beras (makanan asasi penduduk). Beras fidyah tersebut hendaklah diagihkan kepada fakir atau miskin.

SEBAB-SEBAB DIKENAKAN FIDYAH

Uzur menunaikan puasa wajib

Terdiri daripada golongan yang menghidapi sakit kuat dan tidak mempunyai harapan untuk sembuh, atau golongan tua yang tidak mampu berpuasa atau kedua-duanya sekali.

Perempuan hamil

Dengan syarat dibimbangi akan keselamatan ke atas bayi yang dikandungnya seperti dikhuatiri berlaku keguguran. Golongan ini dikenakan membayar fidyah dan juga menggantikan (qada’) puasa yang ditinggalkan.

Ibu yang menyusukan Anak

Dengan syarat ibu yang merasa bimbang akan memudharatkan bayi yang disusuinya seperti kurang air susu atau menjejaskan kesihatan bayinya itu. Maka baginya menggantikan puasa yang ditinggalkan serta membayar fidyah.

Orang yang telah meninggal dunia

Hutang puasa bagi mereka yang telah meninggal dunia hendaklah disempurnakan bayaran fidyahnya oleh waris-warisnya mengikut bilangan hari yang ditinggalkan sebelum pembahagian pusaka dibuat.

Melambatkan Ganti Puasa (Qada’)

Mereka yang melambatkan ganti puasanya hingga telah melangkah tahun yang berikutnya (bulan Ramadhan), dikenakan denda membayar fidyah dan juga wajib menggantikan (qada’) puasa yang ditinggalkan. Bayaran fidyah akan berganda mengikut jumlah tahun-tahun yang ditinggalkan.

TAKSIRAN FIDYAH

(Hari yang ditinggalkan) X (Tahun gandaan) X (1 Cupak) = FIDYAH

KADAR BAYARAN FIDYAH

Kadar bayaran fidyah bagi satu hari puasa yang ditinggalkan ialah satu cupak beras yang boleh dibuat zakat fitrah (1/4 gantang Baghdad).

Dalam bentuk nilaian, berdasarkan kepada kadar yang ditetapkan oleh Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan sehingga tahun 1435H, secupak beras bersamaan dengan 567.5 gram dinilai dengan kadar RM1.80.

Contoh:

Jika seseorang meninggalkan puasa selama 3 hari dan tidak menggantikan puasanya sehingga 3 kali bulan Ramadhan, maka kadar fidyahnya ialah:

RM1.80 (1 cupak) X 3 hari X 3 tahun = RM16.20

* Jumlah hari puasa yang wajib di qadha tetap 3 hari sahaja. Hanya bayaran fidyah sahaja digandakan.

Semoga perkongsian ini memberi manfaat pada semua.

Sumber: Facebook Jabatan Kemajuan Agama Islam Malaysia.

Nota: Kiraan fidyah di Selangor adalah tidak berganda walaupun melangkau tahun (www.zakatselangor.com.my)

Pakaian Guru Akan Diseragamkan? Wajarkah Dibuat Di Negara Kita? Ini Pandangan Netize

 

Baru-baru ini, viral di media sosial seorang pemimpin dikatakan mengemukakan pandangannya bahawa warga pendidik perlu memakai pakaian seragam apabila bertugas di sekolah.

Menurut seorang pengguna Facebook mendakwa, cadangan itu diutarakan oleh Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad. Bagaimanapun semakan di Google tidak menemui sebarang kenyataan beliau mengenai perkara itu.

“Seragamkan pakaian tenaga pengajar. Sekolah tempat mengajar, bukannya medan fesyen.” demikian status Facebook yang tular itu.

Walaubagaimanapun, cadangan itu menimbulkan pelbagai reaksi di kalangan netizen termasuk golongan warga pendidik.

“Saya suka sebab cikgu perempuan tak perlu memakai pakaian ‘blink-blink’ seperti zaman Ramlah Ram,” – Wardah.

“Jimat, tak perlu nak up to date sangat bila mengajar,” – Laila.

“200% setuju. Tak perlu sibuk nak beli baju lagi. Harap cadangan ini menjadi kenyataan,” – Ahmad Saha.

“Setuju! Tak perlu pening kepala nak pakai baju apa, tudung nak matching dengan warna apa,” – Juliana.

“Baguslah. Ini pergi sekolah pakai baju kebaya ketat, nampak bentuk tubuh. Nak merangsang lelaki ke apa?” – Revolusi Padu

Bagi individu lain pula menganggap cadangan itu tidak wajar kerana warga pendidik bukan anggota keselamatan dan fesyen adalah sebahagian dari mereka.

Sementara itu, bancian di media sosial menunjukkan ramai netizen yang bersetuju berbanding jumlah netizen yang tidak bersetuju cadangan tersebut.

sumber: the reporter Via sayang awak

RAFLY HOT FM MENINGGAL DUNIA AKIBAT SANTAU?

Bekas penyampai radio Hot FM dan Manis FM, Rafly Rahamat, 32, meninggal dunia sebelum waktu berbuka puasa, sebentar tadi.
Berita itu disampaikan oleh Curly Jow, rakan kepada arwah Rafly menerusi akaun Facebook miliknya.
“Kepada rakan-rakan yang mengenali Rafly, sedekahkan AlFatihah untuknya. Rafly dah meninggal dunia sebelum waktu berbuka puasa tadi. Maafkan segala salah silap dan halalkan segalanya. Innalillah. Semoga rohnya dicucuri rahmat,” katanya.

Sebelum ini, Rafly dikhabarkan tenat lantaran menghidapi penyakit misteri sejak beberapa bulan lalu.
Difahamkan, dia telah disantau menggunakan ilmu sihir oleh individu yang iri hati dengannya, malah ada juga berpendapat Rafly terkena buatan orang.
Semoga roh Rafly dicucuri rahmat oleh Allah dan ditempatkan dalam kalangan orang-orang yang beriman. Al-Fatihah.

Sumber: sembangkenchangtoq

5 Ciri Kepemimpinan Tun Mahathir Yang Dikagumi Seantero Dunia

Nama Tun Mahathir bukanlah seorang yang asing dalam kalangan rakyat Malaysia. Bekas Perdana Menteri Malaysia ke-4 ini merupakan seorang tokoh yang sangat banyak berjasa dalam membangunkan negara ini, sepadan dengan gelaran Bapa Pemodenanyang diberikan kepada beliau.

Sempena meraikan kejayaan Tun Mahathir dilantik menjadi Perdana Menteri Malaysia yang ke-7 setelah memenangi PRU14 beberapa hari yang lalu, di sini Team Deenamik ingin kongsikan 5 ciri kepemimpinan Tun Mahathir yang cukup disegani oleh masyarakat di seluruh pelusuk dunia.

#1. LANTANG BERSUARA MENENTANG DISKRIMINASI BARAT DAN YAHUDI

Tun Mahathir PBB speech
Dr Mahathir berucap di persidangan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

Walaupun Malaysia bukanlah sebuah negara berkuasa besar, namun Dr. Mahathir berjaya membuat pemimpin dunia-dunia barat tidak senang duduk dengan kelantangannya menentang Barat dan Yahudi.

Dunia melihat bagaimana Dr. Mahathir Mohamad, merangkap mantan Pengerusi NAM dan OIC pada ketika itu, lantang mengutarakan pandangan dan pendirian menentang dasar berat sebelah Barat, terutama US, UK dan sekutu-sekutu kuat mereka dalam banyak isu melibatkan diplomasi antarabangsa, isu Palestin dan konflik Asia Barat, isu Afghanistan, isu perdagangan, isu keganasan berstruktur mengunakan bala tentera dan sebagainya.

Dr Mahathir seringkali mengkritik Tony Blair dan George Bush yang menindas negara-negara Islam.

Semasa beliau dalam jawatan, pemimpin kuasa besar dunia seperti Presiden Perancis Jacques Chirac dan terakhir sekali, Presiden Russia Vladimir Putin sanggup menurunkan sokongan mereka kepada isu-isu yang dibangkitkan Tun Dr Mahathir.

Penentang imperialisme Barat US paling utama ketika itu, Presiden Fidel Castro juga amat mengagumi Dr. Mahathir kerana ketegasannya terhadap isim dan roh sebenar ‘demokrasi’, iaitu hak suara ramai didengar (bukan tafsiran demokrasi ala US, yang memberi tafsiran berat sebelah yang hanya mementingkan mereka sahaja!)

#2. KUKU BESI YANG BAGUS DALAM MENTADBIR EKONOMI

Tun Mahathir imf

Apabila dilantik menjadi Perdana Menteri ke-4 pada 16 Julai 1981, Dr. Mahathir mengambil langkah segera mempercepatkan pembangunan dan pemodenan negara kerana berpendapat bahawa negara perlu bergerak pantas agar tidak ketinggalan. Di bawah pentadbiran beliau, landskap ekonomi negara berubah daripada sebuah negara pertanian kepada yang berasaskan industri teknologi tinggi dan perdagangan global.

BACA JUGA :   Keputusan Pemansuhan Tol Akan Diketahui Minggu Hadapan

Beliau juga popular sebagai pemimpin yang berwawasan dan berpandangan jauh, oleh itu Dr. Mahathir telah membangunkan Syarikat Perusahaan Otomobil Nasional (PROTON) dan Perusahaan Otomobil Kedua (PERODUA) yang mampu bersaing dengan pasaran kereta import.

Proton Saga adalah antara model pertama yang dikeluarkan PROTON.

‘Kedegilan’ Dr. Mahathir semasa menangani krisis ekonomi sekitar tahun 1997/1998 merupakan satu tindakan yang mendapat pengiktirafan antarabangsa. Tatkala Bank Dunia dan IMF mendesak supaya Malaysia tunduk kepada spekulator mata wang dengan menetapkan kadar tambatan ringgit yang stabil dan mengehadkan pengalirannya ke luar negara, Mahathir berkeras untuk tidak menurutnya.

Strategi tersebut ternyata amat berkesan. Lebih penting, strategi itu dilaksanakan sedemikian rupa sehingga tidak merugikan program sosial dan tidak membenarkan ‘tangan luar’ masuk campur ke dalan urusan ekonomi Malaysia.

#3. BERWAWASAN DAN BERPANDANGAN JAUH

Penswastaan syarikat-syarikat kerajaan seperti Telekom Bhd, Tenaga Nasional Bhd, KTM dan Pos Malaysia yang dilaksanakan oleh Dr. Mahathir bertujuan untuk mengurangkan beban kerajaan pusat, mempercepatkan pengurusan dan menambahkan daya saing.

Tun Mahathir telah membangunkan Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan di Putrajaya yang menempatkan kompleks pelbagai kementerian yang sistematik serta mengilhamkan pembangunan Menara Berkembar Petronas.

Beliau juga telah merealisasikan sebuah daerah yang menjadi hub teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) global di rantau Asia yang dikenali sebagai Koridor Raya Multimedia (MSC) yang berpangkalan di Cyberjaya.

Menara Berkembar Petronas kini menjadi mercu tanda Malaysia.

Hub tersebut telah berjaya menarik perhatian ratusan syarikat ICT antarabangsa untuk menubuhkan pusat operasi serantau di situ seperti dari Jepun, Amerika Syarikat dan Eropah. Antara syarikat ICT yang beroperasi di MSC termasuk Microsoft, IBM, Nokia, Fujitsu, Measat, Motorola, Bloomberg, Reuters, Ericsson, Hewlett-Packard, Alcatel, Aptilo Network dan banyak lagi.

Pembinaan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) juga mencatat satu lagi sejarah kejayaan negara yang amat gemilang. Pencapaian tersebut telah mengangkat imej Malaysia dalam arena penerbangan antarabangsa kerana kecanggihan peralatan dan kecekapan perkhidmatannya.

BACA JUGA :   2 Pengundi Meninggal Dunia Ketika Beratur Menunggu Giliran
Lapangan Terbang KLIA

Tun Mahathir percaya bahawa infrastruktur negara merupakan salah satu bentuk pelaburan jangka penjang yang perlu dilaksanakan segera kerana jika ditangguhkan kos pembinaan akan menjadi lebih tinggi pada masa hadapan dan akan mengakibatkan negara menanggung beban perbelanjaan yang besar.

#4. PENERAPAN ISLAM DALAM PENTADBIRAN

Tun Mahathir king faisal
Dr Mahathir menerima anugerah Tun Faisal

Beliau merupakan pemimpin yang begitu berusaha menonjolkan nilai-nilai Islam dalam pentadbiran negara. Oleh sebab itu, Malaysia di bawah kepimpinan Dr. Mahathir dilihat oleh kebanyakan negara Islam sebagai satu model negara Islam yang unggul.

Sebagai menghargai jasa-jasa beliau itu, Dr. Mahathir telah dianugerahkan anugerah tertinggi dari Arab Saudi iaitu Anugerah Antarabangsa King Faisal pada 22 Mac, 1997, “The Dragon of Bosnia” dari Bosnia, ‘Mubarak Al-Kabir’ dari Kuwait dan ‘Ahmad Al-Fatah’ anugerah kedua tertinggi Bahrain.

#5. PELAKSANAAN DASAR PANDANG KE TIMUR

Kejayaan Jepun bangkit selepas Perang Dunia ke-2 harus dicontohi.

Bagi menyuntik semangat kepada rakyat dan menghentikan amalan terlalu mengagung-agungkan Barat, Dr. Mahathir memperkenalkan polisi Dasar Pandang ke Timur. Melalui dasar ini, beliau mahu Malaysia mencontohi Jepun yang dapat maju, bersaing dan seterusnya menjadi kuasa utama ekonomi dunia selain Amerika.

Beliau mahukan kejayaan Jepun yang berjaya bangun dari kejatuhannya selepas Perang Dunia Kedua dan kemudian muncul sebagai negara perindustrian utama dunia, dicontohi oleh rakyat negara ini tanpa mengorbankan jati diri mereka.

Semoga Tun Mahathir akan dapat membawa Malaysia ke arah yang lebih baik di dalam pentadbirannya sebagai Perdana Menteri ke-7.