Suami Ciumlah Kening Isteri Ketika Hendak Pergi Kerja, Anda Akan Terkejut dengan Kesannya

Sebelum berangkat bekerja dipagi hari, biasakanlah cium anak dan isteri Anda. Dengan begitu ada kebahagiaan yang mereka dapatkan dari ayah tercinta. Cium kening mereka satu persatu dan ciumlah pipi kanan dan kiri mereka dengan penuh kelembutan hati.

Berkasih sayang dengan cara berciuman adalah salah satu bentuk kasih sayang seorang ayah kepada anaknya dan seorang suami kepada isterinya. Kening perempuan adalah sumber ketenangan & semangat untuk suami, kerana kening adalah saksi dari ketaatan pada Tuhan.

Keninglah, perantaraan tunduk makhluk kepada Penciptanya. Keninglah bahagian tubuh pertama yang mengaku, bahawa Tuhan adalah Maha Tinggi, sementara diri adalah rendah.

suami cium kening isteri, suami cium anak isteri, cium isteri sebelum pergi kerja, amalan suami isteri

Keninglah yg bersujud. Kening berada paling bawah, sebagai simbol bahawa tiada yg lebih tinggi daripada Tuhan. Padahal kening adalah bahagian tubuh kita yang paling tinggi.

Maka pada kening perempuanlah Tuhan hembuskan sumber ketenangan. Maka tak hairan jika suami boleh merasakan ketenangan setelah mengucup kening isterinya.

Lalu, apakah sama keadaannya dgn tangan suami yg dicium isteri? Perempuan mencium tangan suami bukan semata menempelkan bibirnya. Ada doa yg dia panjatkan di tangan suami, semata meletakkan doa disana, kerana dengan tangan itulah suaminya bekerja untuk org2 yg dicintai & disayanginya.

Lewat ciuman di tangan suami, seorg isteri sdg memohon pd Tuhannya, agar menjaga tangan suaminya dr hal2 yg dibenci oleh-NYA. Melalui ciuman yg diletakkan di tangan suami, seorg isteri menitipkan doa agar Tuhan menjaga tangan suami utk menjaga kasih sayangnya & tak mengambil yg bukan haknya…

Terkadang kita sering meremehkan hal kecil yang satu itu. Ciuman sering kita lupakan dalam keseharian kita. Kita terlampau pelit memberikan kecupan dikening, dan ciuman kepada buah hati kita. Pada hal ciuman adalah salah satu sarana untuk menyampaikan rasa sayang kepada mereka. Dengan begitu akan ada kedamaian dihati mereka. Kecupan lembut dan mesra dari suami kepada istri atau dari seorang ayah kepada anak-anaknya sangat diperlukan.

Ketika berangkat dipagi hari, anak dan isterimu masih tertidur. Tentu ada cara lembut untuk membangunkan mereka. Ciumilah satu persatu mereka seraya berkata dengan penuh kelembutan, “Ayah pergi kerja dulu, ya sayang.

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. TQ

Doktor Kongsi Tip Penjagaan Mulut Elak Terkena Ulser atau Mata Ikan

Korang pernah tak terkena penyakit ulser. Korang mesti tahukan betapa sakitnya menanggung azab pedih dalam mulut sendiri. Nak makan susah, nak bercakap susah, memang mudah hilang sabar la kalau ada yang buat-buat tak faham dengan kesakitan yang kita tanggung tu.

Menurut perkongsian Doktor Rahim, ulser ini juga dikenali sebagai penyakit Mata Ikan dalam kalangan masyarakat, ataupun dalam bahasa perubatan ia dipanggil dengan nama ulser, sawan mulut dan juga aphthous ulcer.

Katanya lagi, ulser ini boleh berpunca daripada beberapa sebab antaranya tergigit lidah, kekurangan zat besi dan juga kecederaan semasa menggosok gigi. Beliau juga turut berkongsi beberapa petua yang boleh diamalkan oleh pesakit usler untuk kesembuhan yang lebih pantas.

ILMU KESIHATAN. 

Artikel 714. ” Pernah anda kena penyakit “MATA IKAN” dalam mulut anda? Ulser mulut / sawan mulut / aphthous ulcer? Apa rawatannya? Bahya tak?”

A. Nganga mulut anda luas-luas. Suruh bini, hubby atau anak U touchlight ke dalam mulut U. Cari kut jumpa “Mata Ikan” dalamnya, hihihi. Anda tau dak sapa kena ulser dimulut, lidah, pipi atau bibir, teramat pedih betul tau. Masa kerja nak cakap pun terpaksa tahan sakit. Kalau U gelak pun sakit! Ni yang doc nak tergelak ni, hihihi. Kejamnya “MATA IKAN” ni. Derita tak terkata. Korang ada tak? La ni doc kena sebiji je sakit tau. Nak sembang dengan patient docpun OUT! Tu baru sebiji!

B. Ulcer dalam rongga mulut ni orang kampung panggil sebagai “Mata Ikan” atau kudis mulut. Orang macam doc panggil ulser mulut / sawan mulut / aphthous ulcer. Kerap jadi diusia 10 tahun keatas. Ulcer ni bentuk tompokan bulat kecil 2-5mm putih / kuning pucat macam nanah. Bordernya merah dan bengkak. Ia jadi berulang kali samada sebiji, dua atau lebih. Teramat menyakitkan.

Kesakitan bila nak bercakap, gelak, senyum, berus gigi, berkumur, makan dan minum. Rasa macam nak tendang korang je walaupun korang tak berdosa sikitpun dengan doc. Selera makan minum habis OUT! Allah je yang tau. Kesakitan berkurangan selepas 3-4 hari tapi ambil masa 7-14 hari untuk sembuh sendirinya. Takde tinggalkan parut. Ia tak berjangkit. Sat ada, sat takde. Macam chipsmore. Ada ulcer ni yang jenis ganas memakan berminggu untk baik dan tinggalkan parut.

C. Doc share Punca penyebabnya terjadi:

Punca utama tak diketahui.

  1. Kecederaan / tergigit.
  2. Kurangan zat besi, asid folik dan vitamin B12.
  3. Punyai alahan.
  4. Jangkitan kulat, virus, bakteria.
  5. Kesan samping radioterapi dan chemoterapi.
  6. Kecederaan dengan berus gigi atau gigi palsu.
  7. Perubahan tahap hormon sebelum haid atau menopause.
  8. Genetik keturunan.
  9. Stress, Tension atau Khaplah!
  10. Kesan samping ubat-ubatan seperti ibuprofen, aspirin, Alendronate, Nikotik, kokain dan lain-lain.
  11. Ada pada insan yang ada penyakit Crohn, syphilis atau jangkitan HIV.

D. Doc nak share pula rawatan org tua2 dulu:

  1. Depa advice rajin-rajin minum air suam banyak-banyak.
  2. Letakkan garam kat ulcer tu ataupun kumur dengan air garam. Hihihi sakit gila macam nak jerit tapi baik cepat.
  3. Kalau nak sedap sikit bubuh garam di jagung kat pasar malam tu. Makan je. Berkesan tau.
  4. Sapu marjerin atau ubat gigi je. Kalau kanak-kanak telan sekali ubat gigi tu, sedap. Nak lagi!

E. Apakah rawatan untuk ulcer mulut aphthous yang selalu doc bagi pada patient?

i) Kalau ia kecil dan tak sakit tak perlu rawatan. Ia hilang sendirinya oleh antibodi diri sendiri. Tapi Ia kerap jadi semula.

ii ) Kalau Uoll kena apa yang perlu buat supaya tak melarat.

  • Elak makanan pedas / masin, minuman panas / buah-buahan berasid yang buat kesakitan lebih teruk.
  • Guna berus gigi yang lembut.
  • Guna gigi palsu yang sesuai. Rajin-rajin cuci gigi palsu anda atau redam dalam air suam. Jaga hyginenya.
  • Rajin-rajin berkumur air garam yang cair (saline), Listerine untuk cuci mulut. Ia bantu kurangkan kesakitan dan percepat kesembuhan ulcer.
  • Lozenges steroid / Defflam boleh kurangkan kesakitan dan bantu ulser untk sembuhkan lebih cepat.
  • Orabase membantu menutupi ulser dan kurangkan kesakitan.
  • Choline salisilat gel (Bonjela) ada ejen kebas anesthetic lidocaine boleh digunakan.
  • Makan pain killer. Ponstan.
  • Antiinflamatory Betamethasone Steroid.
  • Makan antibiotik seperti doxycycline bila ada infeksi kuman.


F. Pesanan doc untuk gang doc :

1. Kalau korang tak nak dapat penyakit MATA IKAN ni, pastikan korang jaga kebersihan mulut dan gigi tu. Berus gigi selalu.

2. Penting ni: CANCER mulut kadang-kadang boleh bermula sebagai ulser mulut yang tak sembuh.

Anda perlu berjumpa doktor jika anda punyai ulser mulut yang telah lebih dari 3 minggu tanpa tanda penyembuhan, atau berbeza saiz dan tumbuh mengganas! Waspada ya!

Sumber : Doktor Rahim

Korang yang nak faham lebih lagi jenis-jenis ulcer dan puncanya boleh tengok video ni juga:

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. TQ

Mandian ais + limau.Badan jd segar,sengal badan hilang & halau gangguan halus.

Mungkin ramai yang belum tahu akan manfaat mandi ais yang diperah bersama limau ini mampu menghilangkan angin biasa dan ‘gangguan’ dalam badan anda. Tidak kira tua atau muda, bila badan rasa sengal, pasti kita rasa tidak selesa untuk melakukan sebarang kerja, betul tak?

Mandian ini dikatakan sangat baik untuk diamalkan 3 kali seminggu kerana kesannya mampu memulihkan tubuh badan anda semula. Badan yang lesu dan sakit dikatakan akan kembali segar jika mengikut kaedah seperti di bawah ini.

Namun, diingatkan ini hanyalah ikhtiar yang boleh dilakukan, selebihnya berdoa dan memohon dari Allah untuk menyembuhkan segala kesakitan anda. Semoga petua ini bermanfaat buat semua dan selamat mencuba.

Banyak lagi pesakit saya tanya macam mana cara untuk buang angin bisa dalam badan. Setiap kali siapa yang datang terima rawatan dengan saya selepas rawatan pasti saya suruh mandi ais. 
 
Mandi ais campur limau.Tak sangka sengal badan hilang dan halau gangguan halus.

Mandi Ais bagus di amalkan seminggu 3x. Sebelum ni pun saya ada share cara mandi ais pernah viral dulu. Saya share lagi sekali mana yang masih tak tahu caranya macam mana nak mandi ais. Setiap kali badan rasa tak selesa saya pasti akan mandi ais..

Mandi ais campur limau.Tak sangka sengal badan hilang dan halau gangguan halus.

Amik limau nipis ini 5 biji atau lebih, potong kan 2 setiap sebiji..Kemudian limau tersebut perah kan di dalam baldi.. Jika ada air kolah masjid, masuk kan sedikit air kolah masjid tersebut di dalam baldi. Selesai perah letakkan ais, pastikan air itu menjadi sejuk.. Bila air dah sejuk…

Baca Al fatihah baca 7x
Bismillah5 baca7x
Al ikhlas 7x Dan selawat 3x

Jika mandi di bilik air, sebaiknya angkat baldi itu baca di luar terlebih dahulu..

Selesai baca mandi air tersebut, jika tak tahan sejuk mulakan dari kaki, jika tahan mandi sahaja dari kepala, lebihkan siram mandi belakang tengkuk belakang..

Cara begini jika anda amalkan.. Jika angin banyak dalam badan InshaaAllah akan keluar. Jika ada gangguan makhluk halus InshaAllah akan berkurangan. Sifat jin memang tidak tahan dengan sejuk, jin dari API..

Sekiranya lepas mandi anda rasa loya, pening, nak muntah, sedawa.. Itu maknanya di dalam tubuh anda ada gangguan. Jika dalam badan ada gangguan yang lama, selepas mandi badan akan jadi penat dan tak bermaya..

Sekiranya anda amalkan buat mandian ini 3 hari sekali InshaAllah izin Allah badan akan rasa lebih segar. Mandi sebaiknya selepas subuh atau sebelum maghrib.. Jika anda kerap sakit belakang, sakit kepala, sakit sending bisa dalam badan sesuai amalkan mandi ais ini..

Siapa yang pernah terima rawatan dengan saya, saya akan suruh mandi air ini sekurangnya 3 hari.. Semua itu atas keyakinan anda sendiri.. Izin Allah InshaAllah sembuh… Kita hanya iktiar… Kesembuhan semua atas izin Allah…

Di bawah adalah tanda-tanda gangguan makhluk halus :

1)Sakit belakang berat tengkuk
2))Sakit kepala kerap magrain
3)Sakit seluruh sendi bad an
4)Sakit Dada Dan kerap sesak nafas
5)Dahi rasa berat cepat megantuk siang hari
6)Kerap kembung perut,sedawa an gin
7)Berdebar2 tanpa sebab bila tiba waktu maghrib
8)Badan jadi panas demam bila masuk waktu maghrib
9)kitaran haid tidak menentu bagi wanita
10)Perut sakit seolah di hiris2
11)Cepat panas bar an
12)suka bersendiri
13)Cepat naik angin terutama orang paling rapat dgn kita suami isteri
14)Sukar tidur malam gelisah Dan kerap tersentak tika tidur
15)Kerap di tidih tika tidur
16)Kerap terdengar bisikan makhluk halus
17)Di atas bumbung rumah kerap di baling pasir,dan bunyi guli
18)Kerap terbau busuk,kemenyan,Cook
19)Kerap ternampak kelibat bayangan hitam
20)Kerap bermimpi bermain budak kecil Dan menyusu budak
21)Kerap bermimpi jatuh Dari tempat tinggi
22)Kerap bermimpi tempat Kotor busuk
23)Kerap bermimpi sesat dlm hutan
24)Kerap bermimpi binatang berbisa,ular jengking lipan
25)kerap mimpi orang mati

Di atas adalah tanda-tanda yang kerap berlaku bagi orang terkena gangguan sihir dan saka. Sekiranya banyak tanda-tanda tersebut berlaku pada diri anda, saya nasihatkan dapatkan rawatan Islam berhampiran. Moga dapat jadi panduan pada kita semua..


Kredit: Siakapkeli.my

Sumber :  Pusat Perubatan Islam Al-Mujahidin

Cara kiraan fidyah bagi yang lambat ganti puasa

MENJELANG BULAN PUASA, SATU PERKARA YANG SELALU MENJADI KEMUSYKILAN KAUM WANITA ADALAH KIRAAN FIDYAH KERANA TIDAK SEMPAT MENGGANTIKAN PUASA.

Bagi yang ragu-ragu tentang perkara ini berikut di kongsi penjelasan cara kiraan fidyah yang diambil dari Facebook Jabatan Kemajuan Islam Malaysia. Tapi sebelum itu baca juga penjelasan mengenai fidyah untuk pengetahuan kita.

FIDYAH

Fidyah ialah denda ke atas seseorang Islam yang telah baligh kerana meninggalkan puasa wajib atas sebab-sebab tertentu atau pun sengaja melewatkan puasa ganti (qada’) bulan Ramadhan.

HUKUM FIDYAH

Hukum membayar fidyah adalah wajib. Ia wajib disempurnakan mengikut bilangan hari yang ditinggalkan. Ia juga menjadi satu tanggungan (hutang) kepada Allah SWT sekiranya tidak dilaksanakan.

PROSEDUR MEMBAYAR FIDYAH

Perkiraan dan bayaran fidyah boleh dibuat di Baitulmal Majlis Agama Islam Negeri-negeri.

Kadar bayaran fidyah berubah mengikut harga yang ditetapkan oleh pemerintah di sesuatu tempat. Pengiraan kadar fidyah berdasarkan kadar harga beras (makanan asasi penduduk). Beras fidyah tersebut hendaklah diagihkan kepada fakir atau miskin.

SEBAB-SEBAB DIKENAKAN FIDYAH

Uzur menunaikan puasa wajib

Terdiri daripada golongan yang menghidapi sakit kuat dan tidak mempunyai harapan untuk sembuh, atau golongan tua yang tidak mampu berpuasa atau kedua-duanya sekali.

Perempuan hamil

Dengan syarat dibimbangi akan keselamatan ke atas bayi yang dikandungnya seperti dikhuatiri berlaku keguguran. Golongan ini dikenakan membayar fidyah dan juga menggantikan (qada’) puasa yang ditinggalkan.

Ibu yang menyusukan Anak

Dengan syarat ibu yang merasa bimbang akan memudharatkan bayi yang disusuinya seperti kurang air susu atau menjejaskan kesihatan bayinya itu. Maka baginya menggantikan puasa yang ditinggalkan serta membayar fidyah.

Orang yang telah meninggal dunia

Hutang puasa bagi mereka yang telah meninggal dunia hendaklah disempurnakan bayaran fidyahnya oleh waris-warisnya mengikut bilangan hari yang ditinggalkan sebelum pembahagian pusaka dibuat.

Melambatkan Ganti Puasa (Qada’)

Mereka yang melambatkan ganti puasanya hingga telah melangkah tahun yang berikutnya (bulan Ramadhan), dikenakan denda membayar fidyah dan juga wajib menggantikan (qada’) puasa yang ditinggalkan. Bayaran fidyah akan berganda mengikut jumlah tahun-tahun yang ditinggalkan.

TAKSIRAN FIDYAH

(Hari yang ditinggalkan) X (Tahun gandaan) X (1 Cupak) = FIDYAH

KADAR BAYARAN FIDYAH

Kadar bayaran fidyah bagi satu hari puasa yang ditinggalkan ialah satu cupak beras yang boleh dibuat zakat fitrah (1/4 gantang Baghdad).

Dalam bentuk nilaian, berdasarkan kepada kadar yang ditetapkan oleh Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan sehingga tahun 1435H, secupak beras bersamaan dengan 567.5 gram dinilai dengan kadar RM1.80.

Contoh:

Jika seseorang meninggalkan puasa selama 3 hari dan tidak menggantikan puasanya sehingga 3 kali bulan Ramadhan, maka kadar fidyahnya ialah:

RM1.80 (1 cupak) X 3 hari X 3 tahun = RM16.20

* Jumlah hari puasa yang wajib di qadha tetap 3 hari sahaja. Hanya bayaran fidyah sahaja digandakan.

Semoga perkongsian ini memberi manfaat pada semua.

Sumber: Facebook Jabatan Kemajuan Agama Islam Malaysia.

Nota: Kiraan fidyah di Selangor adalah tidak berganda walaupun melangkau tahun (www.zakatselangor.com.my)

Pakaian Guru Akan Diseragamkan? Wajarkah Dibuat Di Negara Kita? Ini Pandangan Netize

 

Baru-baru ini, viral di media sosial seorang pemimpin dikatakan mengemukakan pandangannya bahawa warga pendidik perlu memakai pakaian seragam apabila bertugas di sekolah.

Menurut seorang pengguna Facebook mendakwa, cadangan itu diutarakan oleh Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad. Bagaimanapun semakan di Google tidak menemui sebarang kenyataan beliau mengenai perkara itu.

“Seragamkan pakaian tenaga pengajar. Sekolah tempat mengajar, bukannya medan fesyen.” demikian status Facebook yang tular itu.

Walaubagaimanapun, cadangan itu menimbulkan pelbagai reaksi di kalangan netizen termasuk golongan warga pendidik.

“Saya suka sebab cikgu perempuan tak perlu memakai pakaian ‘blink-blink’ seperti zaman Ramlah Ram,” – Wardah.

“Jimat, tak perlu nak up to date sangat bila mengajar,” – Laila.

“200% setuju. Tak perlu sibuk nak beli baju lagi. Harap cadangan ini menjadi kenyataan,” – Ahmad Saha.

“Setuju! Tak perlu pening kepala nak pakai baju apa, tudung nak matching dengan warna apa,” – Juliana.

“Baguslah. Ini pergi sekolah pakai baju kebaya ketat, nampak bentuk tubuh. Nak merangsang lelaki ke apa?” – Revolusi Padu

Bagi individu lain pula menganggap cadangan itu tidak wajar kerana warga pendidik bukan anggota keselamatan dan fesyen adalah sebahagian dari mereka.

Sementara itu, bancian di media sosial menunjukkan ramai netizen yang bersetuju berbanding jumlah netizen yang tidak bersetuju cadangan tersebut.

sumber: the reporter Via sayang awak

RAFLY HOT FM MENINGGAL DUNIA AKIBAT SANTAU?

Bekas penyampai radio Hot FM dan Manis FM, Rafly Rahamat, 32, meninggal dunia sebelum waktu berbuka puasa, sebentar tadi.
Berita itu disampaikan oleh Curly Jow, rakan kepada arwah Rafly menerusi akaun Facebook miliknya.
“Kepada rakan-rakan yang mengenali Rafly, sedekahkan AlFatihah untuknya. Rafly dah meninggal dunia sebelum waktu berbuka puasa tadi. Maafkan segala salah silap dan halalkan segalanya. Innalillah. Semoga rohnya dicucuri rahmat,” katanya.

Sebelum ini, Rafly dikhabarkan tenat lantaran menghidapi penyakit misteri sejak beberapa bulan lalu.
Difahamkan, dia telah disantau menggunakan ilmu sihir oleh individu yang iri hati dengannya, malah ada juga berpendapat Rafly terkena buatan orang.
Semoga roh Rafly dicucuri rahmat oleh Allah dan ditempatkan dalam kalangan orang-orang yang beriman. Al-Fatihah.

Sumber: sembangkenchangtoq

[VIDEO] ‘Allahuakhbar! Very Strong Bonding Azal & Azil!, Moga Azal Tabah Berpuasa Sampai Penghujung’-Kesabaran Azal Bikin Netizen Terharu!

Cukup dengan berasa bersyukur atas anugerah dan nikmat yang telah Allah berikan kepada diri kita sebagai manusia walaupun tidak kelihatan sempurna di mata netizen. Malah, Allah menciptakan manusia itu berbeza-beza bentuk fizikal dan bakat kerana Allah mahu kita belajar saling menerima kekurangan antara satu sama lain.

Kisah Azal dan Azil, sepasang anak kembar kepada selebriti cantik, Zarina Zainuddin sentiasa mendapat perhatian netizen. Malah, adik-beradik kembar ini bukan sahaja mendapat sokongan daripada peminat Malaysia, namun diluar negara, Indonesia juga. Ramai juga netizen daripada Indonesia yang menanti perkembangan tentang Azal dan Azil.

Zarina juga tidak malu berkongsi kisah tengang anaknya yang mengalami autisme kepada semua netizen. Sokongan dan kata-kata semangat yang diberikan oleh netizen membantu Zarina untuk terus menjaga Azal dan Azil.

Pasti ramai yang sudah faham keadaan di antara dua adik-beradik kembar ini. Keadaan Azal nampak seperti manusia yang normal kerana dia boleh bercakap seperti orang biasa, namun sebaliknya keadaan Azil yang tidak dapat bercakap sejak dilahirkan lagi. Walaupun dua beradik kembar ini sedikit berbeza dari segi kebolehan, tetapi Azal sangat menyanyangi Azil. Bak kata pepatah “bagai isi dengan kuku”.

Baru-baru ini bersempena dengan bulan yang mulia iaitu bulan Ramadhan Al-mubarak, Zarina Zainuddin ada memuatnaik video mengenai anaknya Azal dan Azil. Bercerita mengenai video tersebut, Zarina telah memuatnaik di laman Instagram miliknya beserta dengan kapsyen “Azil tak dapat berpuasa, tunggal Azal panggil makan. Azal temankan Azil makan, Azal puasa“. Kapsyen tersebut telah membuatkan ramai netizen berasa bangga dengan Azal.

Walaupun Azal berpuasa namun dia masih menemani Azil untuk makan. Dalam video tersebut Azil bergegas turun dari tangga apabila Azal memanggilnya untuk turun makan. Biar pun puasa, tetapi kasih kepada kembarnya tidak goyah hanya kerana sebutir nasi.

Rata-rata netizen yang menonton video tersebut memberikan komen Azal seorang anak yang sangat bagus dan prihatin kepada Azil. Ada juga netizen yang komen jatuh cinta dengan sikap baik Azal. Malah, ada yang salute dengan tindakan Azal walaupun dia juga sebenarnya anak yang istimewa.

Netizen terharu…

Azal berdikari…

Didikan ibu terbaik…

Sanggup teman makan…

Azal semakin baik…

Besar pahala…

Tabah berpuasa…

Kasih sampai syurga…

Sumber: IG Zarina Zainuddin

Via Kisah Dunia

Nak Elak Traffic Jam Di Bulan Ramadan? Pengguna Waze Wajib Cuba 4 Tips Ni

Setahun sekali ia tiba, Bulan yang suci ini hadir dalam hidup kita. Pasti akan berlaku kesesakan lalu lintas dan mereka yang memandu pasti akan tertekan, penat dan berasa marah.

Oleh itu, jangan biarkan kesesakan trafik ini menguji kesabaran korang. Sama-sama kita elak kesesakan trafik ini bersama-sama dengan Waze.

Pihak Waze telah pun menyediakan 4 tips yang sangat berguna untuk korang yang memandu sepanjang bulan Ramadan ini

#1 Elakkan PM Rush (Perjalanan Pada Waktu Petang)

rancang perjalanan dengan waze, cara guna waze, database waze, guna waze elak traffik jam, cara elak traffik jam

Menurut Waze, data lalu lintas tahun lepas di Malaysia adalah sesak bermula daripada jam 4 sehingga 7 petang. berbanding bulan-bulan lain yang hanya mengalami masalah ini pada 5 petang hingga 9 malam.

Waze mengesyorkan korang semua untuk pulang berbuka awal sebelum kesesakan lalu lintas 4 sehingga 7 petang bermula.

#2 Biar Lambat Asal Selamat!

rancang perjalanan dengan waze, cara guna waze, database waze, guna waze elak traffik jam, cara elak traffik jam

Walaupun memandu di lebuhraya memudahkan perjalanan korang, para pemandu dinasihatkan berhati-hati. Pihak Waze mendapati beberapa kawasan Lebuhraya NKVE, Jalan Kuching dan Lebuhraya Salak kerap berlakunya kemalangan.

Oleh itu, gunakan aplikasi Waze bagi memeriksa laluan hadapan anda jika ada kemalangan berlaku dan pilih laluan lain bagi mengelak kesesakan lalu lintas.

#3 Laporkan Isu-Isu Jalan Raya Kepada Waze

rancang perjalanan dengan waze, cara guna waze, database waze, guna waze elak traffik jam, cara elak traffik jam

Dalam aplikasi Waze terdapat satu ciri yang akan memudahkan korang dan juga rakan-rakan Waze lain. Ciri ini adalah untuk melaporkan masalah-masalah yang berlaku di jalan raya.

Oleh itu, jika korang ternampak lubang besar, kereta tersadai ataupun sebarang kemalangan laporkan kepada Waze. Ikuti rajah di bawah untuk membuat laporan.

#4 Plan Perjalanan Pada Hari Jumaat!

rancang perjalanan dengan waze, cara guna waze, database waze, guna waze elak traffik jam, cara elak traffik jam

Waze turut memerhatikan keadaan lalu lintas mengalami perubahan pada hari Jumaat. Ramai yang akan memandu pada hari Jumaat, lebih-lebih lagi bagi lelaki yang menuju ke masjid untuk menunaikan solat Jumaat.

Waze menasihatkan korang semua, semak keadaan lalu lintas melalui aplikasi Waze sebelum memulakan perjalanan pulang dari tempat kerja ke tempat tinggal.

Bulan Ramadan adalah bulan untuk kita beribadat secara rohani, di samping menjalankan ibadah puasa untuk sepanjang bulan. Lebih penting, bulan Ramadan juga merupakan salah satu bulan yang paling sibuk di atas jalan raya.

Jadi alangkah baiknya jika korang semua dapat mengikuti tips ini dan sama-sama memberi manfaat kepada diri dan orang lain. Ingat, jika korang tersangkut dalam kesesakan trafik korang harus bersabar dan jangan maki hamun atau mulakan kecoh. Sabarkan separuh dari iman. Sama-sama kita amalkan. okay?

Dengan perkongsian data menggunakan Waze, sekarang mereka boleh menyenaraikan hot spot kemalangan supaya kita lebih berhati-hati:

SUMBER

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. TQ

Inilah 5 Makanan Yang Perlu Dielakkan Ketika Berbuka Supaya Mudah Nak Solat Terawih

Menu berbuka puasa – Berbuka puasa menjadi kebiasaan yang umumnya dikenali dengan beberapa makanan yang menggugat selera. Umumnya orang menghindangkan menu berbuka berbuka puasa dengan besar-besaran. Tetapi, patut di ketahui terdapat banyak makanan yang baiknya tak dihidangkan atau dimakan ketika berbuka puasa. Karana makanan itu boleh berisiko pada perut.

 

Ketika perut kosong karana berpuasa, perlu dijaga supaya jumlah asid pada badan tak melonjak dengan cara mudah dilihat ketika berbuka. Bila hal semacam ini berlaku anda juga bakal rasakan mual serta mungkin saja hingga muntah. Atau terasa sakit pada perut anda yang umum dimaksudkan dengan hulu hati. Oleh karenanya, tersebut disini makanan yg tidak baik dimakan ketika berbuka puasa:

 

Makanan Yang Di Goreng

Makanan yang digoreng adalah makanan ringan yang mempunyai rasa enak serta  juga boleh disebut praktikal sehingga boleh untuk santapan berbuka puasa. Bila diteliti kedalam sesungguhnya makanan yang digoreng mempunyai kandungan lemak dari minyak yang dipakai untuk menggoreng makanan ringan itu, serta hal semacam ini jelas tak sihat untuk badan. Serta kian lebih itu, system pencernaan juga mesti bekerja tambahan untuk mengolah gorengan walau sebenarnya perut anda termasuk masihlah kosong karana puasa sepanjang hari.

 

makanan berbuka, menu berbuka, makanan yang perlu dielakkan, makan lewat malam, makan malam, menu makan malam, makan makanan sihat

 

Ais

Dalam berbuka puasa, sesungguhnya orang disarankan tidak untuk penggunaan air sejuk atau segalanya apa pun yang mengandungi ais. Hal semacam ini kerana suhu badan didalam hangat masa tengah berpuasa. Oleh kerana itu, untuk membuatkan system pencernaan tak terkejut, jadi lebih disyorkan untuk pengambilan minuman hangat supaya sesuai sama suhu badannya.

 

Asam serta Pedas

Makanan berasid juga tidak disyorkan untuk menu berbuka. Ini kerana makanan ini boleh mengakibatkan perut anda jadi diserang iritasi. Ditambah dengan keadaan perut yang masihlah kosong, bukanlah mustahil perkara yang lebih kronik bakal berlangsung.

 

makanan berbuka, menu berbuka, makanan yang perlu dielakkan, makan lewat malam, makan malam, menu makan malam, makan makanan sihat

 

Santan

Makanan yang mempunyai kandungan santan juga tak disyorkan atau tambah baik untuk dijauhi untuk menu berbuka. Lemak yang terdapat dalam santan boleh bikin perut sukar untuk mengolahnya.

 

Daging

Seperti yang kita kenali kalau daging mempunyai protein yang begitu tinggi. Dalam soal ini yang mendatangkan kesusahan untuk perut iaitu sistem memproses yang  lebih lama. Walau sebenarnya, kian lebih itu, badan kita tengah memerlukan nutrisi dengan cara cepat untuk menukar nutrisi yang telah dibelanjakan apabila seseorang itu berpuasa.

 

Tetapi, semuanya hidangan yang dijelaskan diatas bukan bermakna tak boleh dimakan sama sekali ketika berbuka. Walau demikian, anda dapat merasai semuanya hidangan itu, seandainya anda telah menjamah makanan berbuka serta solat magrib terlebih dulu supaya perut serta keadaan system pencernaan yang ada pada tubuh telah jalan dengan normal kembali.

Subhanallah!! Inilah Sejarah asal usul solat terawih daripada 8 ke 20 rakaat.

Sejarah solat sunat Tarawih atau nama sebenarnya Qiyam Ramdhan  ini telah dimulakan dan dikerjakan oleh Rasulullah s.a.w. di Masjid Nabawi. Menurut hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim daripada Aishah r.a bahawa Nabi Muhammad s.a.w. telah melakukan solat terawih di masjid untuk beberapa malam (ada yang mengatakan selama empat malam) dalam bulan Ramadan bersama-sama para sahabat.

Rasulullah s.a.w. mengerjakan solat Tarawih ini di masjid, lalu para sahabat mengikutnya. Pada malam berikutnya baginda mengerjakan lagi solat Tarawih di masjid, dan para sahabat semakin ramai datang dan mengikuti baginda .Pada malam yang ketiganya lebih ramai lagi para sahabat telah sedia menunggu ketibaan Rasulullah s.a.w. di masjid. Tetapi baginda tidak hadir. (Baginda mengerjakan solat Tarawih itu di rumah). Esoknya Rasulullah s.a.w. bersabda kepada mereka: “Sesungguhnya aku melihat sambutan daripada kamu. Aku tidak hadir pada malam itu hanya kerana takut solat itu diwajibkan ke atas kamu.” Jika solat Tarawih itu difardhukan, tentulah sangat memberati umat Islam
Pada malam kelima dan seterusnya hingga ke akhir bulan Ramadan, Baginda melakukan ibadat ini di rumah. Ini kerana Baginda bimbang para sahabat tersalah anggap dan menjadikannya sebagai sembahyang fardu dan sudah tentu sukar bagi mereka untuk melakukannya.

Menurut hadis yang diriwayatkan oleh Ibnu Huzaimah dan Ibnu Hibban daripada Jabir bahawa Nabi Muhammad s.a.w. melakukan solat terawih sebanyak lapan rakaat, setelah itu diikuti solat witir.

Hadis yang diriwayatkan oleh Jabir b. Abdullah yang ertinya:
“Rasulullah s.a.w. telah bersolat dengan kami di bulan Ramadhan lapan rakaat dan witir. Maka pada malam berikutnya kami telah berkumpul di masjid, dan kami mengharapkan baginda keluar tetapi baginda tidak turun di masjid sehinggalah waktu Subuh. Kemudian kami masuk menemuinya dan kami berhimpun di masjid dan mengharapkan Rasulullah s.a.w. bersolat dengan kami.” Maka baginda bersabda: “Sesungguhnya aku takut ia (solat Tarawih) diwajibkan ke atas kamu.”
Tarawih Pada Zaman Umar Al-Khattab

Saidina Umar bin Al-Khatab merupakan orang pertama yang menghimpunkan umat Islam menunaikan solat tarawih secara berjemaah. Sewaktu beliau menjadi khalifah, solat tarawih dilakukan sebanyak 20 rakaat dan ditambah dengan tiga rakaat solat witir.Kebiasaannya Saidina Umar bersolat terawih selepas solat Isyak pada setiap malam bulan Ramadan.

Pada zaman Khalifah Umar Al-Khattab, semakin ramailah umat Islam mula mengamalkan solat sunat Tarawih ini. Menurut Abdul Rahman bin Ubaid Al-Qari, pada suatu malam di bulan Ramadhan, beliau pergi ke masjid bersama Khalifah Umar Al-Khattab.

Setibanya di masjid, beliau mendapati ramai orang yang berkelompok-kelompok membuat jamaah-jamaah mengerjakan solat ini. Sebahagiannya mengikut seorang imam dan sebahagian lagi mengikut imam yang lain. Melihat kepada amalan yang tiada keseragaman itu, Khalifah Umar berkata: “Aku bermaksud menyuruh mereka supaya berimam kepada seorang imam yang baik bacaannya.” Seterusnya Khalifah Umar bin Al-Khattab menyuruh mereka berimamkan Ubai bin Ka’ab . Beliau lalu berusaha menyatukan mereka supaya mendirikan solat sunat Tarawih itu dalam satu sahaja jamaah yang lebih besar dan bersatu, dengan diimamkan oleh seorang yang baik bacaannya.

Perubahan yang dibawa oleh Khalifah Sayidina Umar Al-Khattab itu tidak mendatangkan anggapan bahawa solat Tarawih itu sebagai wajib. Demikian juga bilangan rakaat dari lapan rakaat menjadi dua puluh rakaat tidak dianggap memberatkan mereka. Ini disebabkan pada zaman pemerintahan Khalifah Sayidina Umar itu, keadaan keilmuan agama telah semakin luas dan mendalam, dan suasana mayarakat umat Islam telah stabil. Mereka telah cukup memahami bahawa solat Tarawih itu hukumnya sunat muakkad (sunat yang dituntut), bukan fardhu atau wajib. Demikian juga mereka mengamalkan solat sunat Tarawih dua puluh rakaat memandangkan faedah dan kelebihan pahalanya yang amat besar

Pada malam berikutnya mereka mengerjakan solat Tarawih dengan seorang imam. Khalifah Umar berkata: “Ini termasuk bid’ah yang baik; tetapi orang yang tidur mendapat pahala lebih besar daripada mereka yang beramai-ramai bersolat tarawih itu.” Maksud Khalifah Umar, orang yang mengerjakan solat Tarawih pada akhir malam (setelah tidur lebih dahulu) mendapat pahala yang lebih besar daripada yang solat Tarawih pada awal malam.

Bid’ah yang dimaksudkan oleh Sayidina Umar ialah bahawa solat Tarawih itu hendaklah dikerjakan secara berjamaah dengan pimpinan seorang imam yang baik bacaannya. Sayidina Umar sebenarnya hanya mengulangi apa yang dilakukan oleh Rasulullah s.a.w. pada ketika mula-mula solat Tarawih itu disyari’atkan. Baginda terpaksa memberhentikan cara yang demikian pada malam yang ketiga, kerana takut ibadat solat Tarawih itu diwajibkan kepada umatnya.

Daripada apa yang saya dengar dari ceramah pendek di masjid,solat terawih menjadi 20 rakaat ketika zaman Sayidina Umar kerana pada malam solat terawih dilakukan berjemaah. Apabila Saidina Umar telah selesaikan melakukan solat terawih,datang jemaah lagi yang lewat mengatakan kepada Umar untuk solat terawih bersamanya.Maka Umar menambah 2 rakaat lagi solat terawih. Apabila selesai solat,ada lagi yang datang mengatakan kepada umar untuk solat bersamanya. Maka ditambah lagi dua rakaat solat terawih.Sehinggalah solat terawih ditambah menjadi 20 rakaat dan tidak ada sesiapa lagi yang datang selepas itu untuk solat bersama. Hal ini berlaku kerana makmum yang datang itu dari jauh.Apabila solat terawih dibuat 20 rakaat,maka sempatlah jemaah-jemaah yang jauh hadir untuk solat bersama.

Hukum Solat Tarawih


Hukum solat Tarawih ialah sunat muakkad (sunat yang sangat dituntut) bagi orang-orang Islam lelaki dan perempuan. Oleh kerana itu keadaannya menjadi penyempurnaan bagi ibadat puasa yang wajib dan memang banyak pahalanya. Mereka yang mengerjakan ibadat puasa tetapi tidak mengerjakan solat sunat Tarawih pada malamnya, seolah-olah menjadi tawar dan hambar; berjaya tetapi tidak cemerlang. Sesungguhnya sangatlah ruginya mereka yang berpuasa Ramadhan tetapi tidak melengkapkannya dengan solat sunat Tarawih 


dari segi rakaat pula, jumlah rakaat bagi solat tarawih ini tidak ditetapkan . namun seperti hadis diatas , Rasullullah s.a.w melakukan 8 rakaat dan 3 rakaat solat witir. manakala di zaman Umar . sebanyak 20 rakaat dan  ada diriwiyatkan ketika zaman Umar , menjelangnya 10 malam terakhir solat tarawih ini pernah diadakan sebanyak 40 rakaat.

Bagi pengikut Mazhab Maliki pula, mereka  bersolat terawih sebanyak 36 rakaat pada setiap malam Ramadan dan jumlah bagi seluruh bulan Ramadan ialah sebanyak 1,080 rakaat tarawih .

Di Masjid Al-Haram Mekah , sembahyang terawih dilakukan oleh jemaah yang besar. Kebiasaannya imam membaca satu juzuk al-Quran pada setiap kali terawih dan menamatkan seluruh al-Quran (30 juzuk) pada malam ke-29 Ramadan.

Solat terawih termasuk solat tahajjud atau shalatul lail dengan membaca al-Fatihah pada setiap rakaat dan membaca ayat-ayat atau surah daripada al-Quran.

Menurut Al Ghazali dalam buku Rahsia-Rahsia Solat , walaupun solat terawih boleh dilaksanakan secara sendirian tanpa berjemaah, solat terawih yang dilakukan secara berjemaah lebih afdal, sama seperti pendapat Umar r.a. yang mengingatkan bahawa sebahagian solat nawafil telah disyariat dalam solat berjemaah.

Wujud kekhuatiran ada kemungkinan ia menimbulkan riak atau sifat malas individu yang menyimpang daripada tujuan utama untuk berkumpul dalam satu jemaah. Barangkali orang yang berpegang pada alasan tersebut ingin berkata bahawa melakukan solat lebih baik daripada meninggalkannya kerana malas (bila sendirian) dan lebih baik daripada riak (solat berjemaah).

Umumnya masyarakat Islam di Malaysia mendirikan solat terawih sebanyak 8 rakaat . di masjid kebiasaannya sebanyak 20 rakaat dan di surau-surau solat tarawih diadakan sebanyak 8 rakaat. di mulakan dengan 4 rakaat kemudian berhenti untuk memberi lalauan kepada tazkirah ramdan kemudian disambung kembali dengan 4 rakaat dan solat witir 3 rakaat. dan di sepuluh malam terakhir ada surau  melaksanakan tarawih sebanyak 20 rakaat. Terpulang kepada masing-masing untuk menunaikan ibadat itu mengikut kemampuan dan keikhlasan diri sendiri terhadap Penciptanya. lebih banyak rakaat dan ibadat kita kepada Allah s.w.t lebih besar ganjarannya tetapi semuanya terpulang kepada keikhlasan kita beribadat kepada Allah s.w.t .

sumber & discalimer : ada sumber yang diambil dari  penulis blog redzuan-ridz dari  tazkirah ramadhan  yang saya dengar antaranya mengenai jumlah rakaat tarawih ,  hukum solat tarawih  , sejarah ringkas  solat tarawih dan mengenai hadith diambil dari website berwibawa seperti mufti.gov.my , halaqah.net.

rujukan bacaan : panduan solat-solat sunat. rahsia-rahsia solat.

Sumber: redzuan-ridz.blogspot.my